درمان تب‌خال با نسخه‌های خانه‌گی و طبیعی

- ۰۸ سرطان ۱۳۹۲

بخش نخست
تب‌خال بیماریِ شایعی ناشی از ابتلا به عفونت ویروسی از خانوادۀ هرپس‌سیمپلکس است و خودش را با برجسته‌گی‌هایی سرخ‌رنگ یا تاول‌هایی کوچک در ناحیۀ لب، بیره، بینی و زبان نشان می‌دهد. این ضایعۀ پوستی که گاهی با علایمی مانند سوزش و خارش همراه است، به دلایل مختلف از قبیلِ استرس، هیجان و یا مصرف بی‌رویۀ بعضی از خوراکی‌ها و مواد غذایی در بدن به وجود می‌آید.
افرادی که ابتلا به تب‌خال‌های دهانی را تجربه کرده‌اند، حتماً می‌دانند که در طب مدرن، درمانی برای این بیماری وجود ندارد و متخصصان تنها با تجویز داروهای ضدویروسی مانند آسیکلوویر، به تسریع بهبود تب‌خال کمک می‌کنند و البته گاهی همین دارو، باعث ایجاد حساسیت در پوست می‌شود. حال آن‌که در میان شیوه‌های طبیعی درمان تب‌خال، روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند علاوه بر تسکین درد، روند درمان تب‌خال را تسریع بخشند و هیچ عارضه‌یی هم به‌بار نیاورند.
«گشـنیز» معجزه می‌کند
در شرایطی که تب‌خال در ناحیۀ دهان، لب و بیره به وجود می‌آید، درمانِ آن ساده‌تر و راحت‌تر از زمانی‌ست که ویروسْ ناحیۀ تناسلی را به خود درگیر می‌کند. یکی از روش‌های درمان تب‌خال دهانی، شست‌وشوی محل تب‌خال با عصاره یا جوشاندۀ ریشۀ گیاه گشنیز است. شست‌وشوی محل تب‌خال با این عصاره که یکی از طبیعی‌ترین داروهای ضد ویروس هرپس است، موجب تسکین درد و افزایش سرعتِ درمان می‌شود. علاوه بر این، افرادی که با جوشاندۀ به‌دست آمده از ریشۀ گشنیز محل تب‌خال و اطرافِ آن را شست‌وشو دهند، از انتقال بیماری به بخش‌های دیگر لب، بیره و زبان پیش‌گیری می‌کنند.
پیش‌گیری از پیشرفت تب‌خال با چای
استفاده از روغنِ تهیه‌شده از چای طبیعی، تأثیر زیادی در پیش‌گیری از انتقال بیماری تب‌خال به سایر قسمت‌های عضو درگیر دارد. به توصیۀ درمان‌گران طب چینی، برای این منظور روغن چای را توسط گوش‌پاک‌کن روی تب‌خال بزنید و این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید. البته پیش از استفاده از روغن چای، باید از سلامت بودن روغن، خالص بودن و اصل بودنِ آن و همین‌طور از افزودنی‌های درونِ آن مطمین باشید. فراموش نکنید که مصرف هرگونه افزودنی معطر به روغن‌های طبیعی، می‌تواند از خاصیت درمانیِ آن‌ها بکاهد و حتا موجب افزایش و توسعۀ تب‌خال شود.
تسکین درد و التهاب با برگِ زیتون
درمان‌گران طب سنتی چین و هند بر این باورند که استفاده از مرهمِ برگ زیتون می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش التهاب و درد ناشی از ابتلا به تب‌خال داشته باشد. از آن‌جا که برگ زیتون، خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی دارد، می‌تواند بهترین داروی طبیعی برای درمان بیماری‌های پوستی ویروسی مانند تب‌خال باشد. امروزه نیز محققان از همین خاصیت برگ زیتون برای تهیۀ پماد ضد تب‌خال استفاده می‌کنند که علاوه بر جنبه‌های درمانی، می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز کمک کند. علاوه بر این، عصارۀ زیتون موجود در محصولات درمانی و بهداشتی مثل پماد، صابون یا کریم، با کنترل رادیکال‌های آزاد می‌تواند ابتلا به بسیاری از بیماری‌های پوستی را کنترل کند و حتا برای درمان سوزش و التهاب نیشِ حشرات مفید باشد.
روغن گل راعیِ ضد خارش
بروز تب‌خال در بدن همواره با سوزش و خارشِ شدید همراه است. به گونه‌یی که بیمار را کلافه کرده و او را وادار به تحریک، خارش و لمس ناحیۀ تب‌خال می‌کند. در حالی که این کار نه تنها تسکینی برای درد بیمار محسوب نمی‌شود، بلکه موجب انتقال ویروس تب‌خال به سایر قسمت‌های لب، بیره و حتا اندام‌های دیگر می‌شود. متخصصان طب سنتی برای برطرف شدن مشکل خارش موضع تب‌خال در طول مدت درمان، استفاده از روغن گل راعی را به صورت استعمال خارجی توصیه می‌کنند. برای این منظور، پنبه‌یی را به روغن یا اسانس بدون افزودنی با گل راعی آغشته کرده و محل تب‌خال را به روغن آغشته کنید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.