کرزی در نشست مشترک خبری با دیوید کامرون: فدرالیسم در افغانستان نتیجه نمی‌دهد

- ۰۸ سرطان ۱۳۹۲

رییس‌جمهور کرزی از تلاش برخی کشورهای خارجی برای تغییر نظام سیاسی افغانستان انتقاد کرد.
حامد کرزی پس از ظهر روز گذشته در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر انگلیس در کابل گفت: نظام فدرال در برخی کشورها نتیجۀ مثبت داشته است، اما وضع در افغانستان با آن کشورها متفاوت است. هرگونه نظام سیاسیِ که از خارج از افغانستان بر ما تحمیل شود، آن را نمی‌پذیریم.
آقای کرزی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای واگذاری یک یا دو ولایت افغانستان به طالبان گفت: واگذاری یک یا دو منطقه به افراد طالبان، تجاوز آشکار خارجی علیه افغانستان است و با آن به شدت مخالف هستیم.
وی افزود: از شش ماه پیش تاکنون تلاش‌هایی در جریان است تا حکومت ملوک‌الطوایفی را از طریق واگذاری برخی مناطق افغانستان به گروه طالبان بر ما تحمیل کنند و چنین شایعاتی را از سوی پاکستان نیز شنیده‌ایم و برخی گزارش‌ها در این زمینه در اختیار ما قرار گرفته است؛ اما پاکستان از ایجاد حکومت‌های ملوک‌الطوایفی در افغانستان سود نخواهد برد.
رییس‌جمهور کرزی در بخش دیگری از اظهارات خود بار دیگر بر لزوم پیش شرط‌های خود برای امضای سند امنیتی با امریکا تاکید کرد و گفت: در کنفرانس ویدیویی‌که با اوباما داشتم، وی خواستار امضای این سند تا سه ماه دیگر شد، اما شروط کابل مبنی بر تضمین منافع این کشور، برقراری صلح و ثبات و افغانستان واحد همچنان پا بر جا و تغییر ناپذیر است.
رییس‌جمهور افغانستان بار دیگر از افراد عضو گروه طالبان خواست به روند صلح بازگردند و خود را از چنگ دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی نجات دهند.
کرزی در بخشی از اظهارات خود مبنی بر اعلام پیروی طالبان پاکستانی از ملا محمدعمر گفت: در صورتی‌که چنین باشد، طالبان پاکستانی نیز می‌توانند در قطر دفتر ایجاد کنند و افغانستان با آن‌ها مذاکره کند.

تأکید بر راه حل سیاسی
رهبران بریتانیا و افغانستان یک‌بار دیگر بر ادامۀ روند صلح تأکید کردند.
دیوید کامرون گفته است که می‌خواهد شاهد یک راه حل سیاسی و امنیتی در افغانستان باشد. به گفته آقای کامرون، اگر طالبان دست از خشونت بردارند، مهم است که این گروه بخشی از روند صلح افغانستان باشد.
همچنین آقای کرزی گفته است که حملات اخیر طالبان به ارگ ریاست‌جمهوری او را از پیشبرد روند صلح باز نخواهد داشت.
آقای کرزی با اشاره به حملۀ اخیر طالبان به ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان در کابل گفت: «ای کاش آن‌ها (طالبان) تمام وقت‌شان را صرف حمله به ارگ کنند و دست از سر بقیه کشور بردارند».

تنش بر سر «دفتر طالبان در دوحه»
آقای کرزی، از چه‌گونگی افتتاح «دفتر» طالبان در دوحه و احتمال نشست مستقیم نماینده‌گان امریکا با نماینده‌گان طالبان بدون حضور دولت افغانستان نگران است.
آقای کامرون در مورد بیانیه‌های اخیر طالبان گفته است: «آنچه دلگرم کننده است در مورد بیانیه‌های اخیر طالبان این است که آن‌ها گفته اند دیگر نمی‌‎خواهند تهدیدی برای دیگر کشورها باشند.»
نخست وزیر بریتانیا که از نیروها بریتانیایی در افغانستان دیدار کرد، در مورد آینده افغانستان گفت: «راه درازی در پیش است، همراه با روند امنیتی که برای ایجاد ارتش و پولیس بزرگ و توانمند در پیش رو داریم، پیشبرد روند سیاسی هم معنی می‌دهد.»
نخست وزیر بریتانیا گفت که کشورش پس از سال ۲۰۱۴ به آموزش و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد. کامرون گفت که بریتانیا در یک دهۀ اخیر قربانی‌هایی را در افغانستان برای مبارزه با تروریسم متحمل شده و پس از خروج نیروهای رزمی‌اش از افغانستان، به تعهدات خود برای حمایت از نیروهای امنیتی این کشور پایبند می‌ماند.
کامرون گفت که بریتانیا از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ حمایت می‌کند و این پروسه را مهم‌ترین موضوع برای انتقال قدرت در افغانستان می‌داند. او همچنان خاطرنشان کرد که طالبان با ترور، وحشت و خشونت نمی‌توانند در آینده افغانستان نقش داشته باشند؛ ولی در صورتی که سلاح‌شان را برزمین بگذارند، می‌توانند در پروسه سیاسی سهیم شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.