ازدواج گروهی ۳۲ جوان در هرات

- ۰۹ سرطان ۱۳۹۲

ولایت هرات روز یکشنبه، شاهد برگزاری جشن عروسی چندین زوج جوان بود.
این زوج های جوان با حضور در یکی از تالارهای ولایت هرات، مراسم ازدواج خود را به گونه سنتی و بدور از هر گونه موسیقی برگزار کردند.
یکی از این دامادان به رادیو آشنا گفت: «این راه خوبی است برای افرادی مثل ما که از وضعیت مالی نامناسب برخوردار استند و نمی‌توانند زندگی مشترک شان را آغاز نمایند.»
عبدالحق صدیقی یکی از مسوولان برگزاری این محفل گفت که عروسان و دامادان این مراسم را جوانان ولایات هرات، بادغیس و غور تشکیل می‌دهند که از سن‌شان از ۲۰ به بالا می‌باشد.
صدیقی افزود:» این سومین مرحلۀ عروسی دسته جمعی است که ما برگزار می‌کنیم و این جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال دارند. تجار افغان، جهیز، لباس و مصارف این جوانان را به عهده گرفته اند.»
صدیقی علاوه کرد که ترویج و گسترش ازدواج های گروهی اقدامی موثر در محو مصارف گزاف محافل عروسی است.
او افزود: «ما می‌خواهیم عروسی این‌ها را برگزار کنیم و مقداری لوازم خانه را برای آنها آماده کنیم و بار ازدواج را از روی شانه های آنها برداریم و اصلاً هدف ما این است که تا کی باید دختر خود را به خاطر پول فروخت. تا کی باید جوان ما به خاطر نداشتن پول بدون ازدواج بماند.
صدیقی می‌گوید که آن‌ها می‌خواهند یک مبارزه را علیه این عرف و عنعنۀ ناپسند راه اندازی کنند که به گفتۀ او خلاف شرع و عقل است.
لعل محمد ۲۳ ساله که از ولایت غور به هرات آمده و بعد از سالها توانسته مراسم عروسی خود را برگزار نماید، خواهان توجه بیشتر مسوولین به نهادینه نمودن فرهنگ ازدواج گروهی در بین مردم است.
ازدواج‌های دست جمعی در حالی در ولایات غربی افغانستان رواج میابد که شمار زیادی از جوانان مجبور می‌شوند برای تهیۀ مصارف عروسی، به سایر کشورها سفر کنند، خطرات زیادی را متحمل شوند و مدت طولانی انتظار بکشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.