درمان تب‌خال با نسخه‌های خانه‌گی و طبیعی

- ۰۹ سرطان ۱۳۹۲

معجون سیب و عسل را امتحان کنید
شیوه‌های طبیعی استفاده از معجون سیب و عسل می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود تب‌خال‌های دهانی داشته باشد. برای تهیۀ این معجون کافی است سیبِ پوست‌کنده و رنده‌شده را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و این مرهم را یک بار در روز با آرامش میل کنید. مصرف این معجون به مدت ۳ تا ۴ روز، می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود تب‌خال‌های دهانی داشته باشد.
خاصیت ضدویروسی گل همیشه‌بهار
مرهمِ گلِ همیشه‌بهار از دیگر مواد طبیعی و گیاهی برای درمان تب‌خال به‌ویژه تب‌خال‌هایی‌ست که روی بیره و لب بروز می‌کنند. قرار دادنِ این مرهم روی تب‌خال علاوه بر آن‌که به کنترول و از بین رفتنِ ویروس‌ها کمک می‌کند، موجب تسریع روند درمان تب‌خال و از بین رفتنِ ویروس می‌شود. افرادی که از جوشانده، مرهم گل‌ همیشه‌بهار یا داروهای صنعتی تهیه‌شده از این گیاه برای درمان بیماری خود استفاده می‌کنند، علاوه بر تسریع روند درمان به کاهش میزان خارش و سوزش موضعِ تب‌خال نیز کمک می‌کنند.
تا تب‌خال دارید، کدام غذاها ممنوع است؟
برای درمان تب‌خال بهتر است در طول دورۀ درمان، از خوردن غذاها و خوراکی‌هایی مثل انواع چاکلیت، کاکاو، میوۀ خشک، گندم، جو، عدس، بادام زمینی (مام‌پلی)، انواع ساس، غذاهای حاضری و سرخ‌کردنی پرهیز کنید. مصرف این مواد، موجب تحریک بیماری تب‌خال شده و به طول درمانِ آن می‌افزاید. این مواد از آن جهت که موجب افزایش حساسیت و تحریک‌پذیری تب‌خال می‌شوند، بهتر است در طول مدت درمان و تا مدتی پس از بهبودی بیماری، مصرف نشوند.
فوراً به پزشک مراجعه کنید اگر …
اگرچه ابتلا به تب‌خال به‌ویژه تبخال‌های دهانی از جمله بیماری‌های نگران‌کننده و خطرناک نیست، اما سهل‌انگاری در درمان این بیماری می‌تواند عوارض جبران‌نشدنی به همراه داشته باشد.
اگر تب‌خال روی بینی و در نواحی نزدیک به چشم بروز کرده، باید فوراً برای درمانِ آن به پزشک مراجعه کرد و از هرگونه خوددرمانی پرهیز نمود؛ زیرا یکی از شایع‌ترین اختلال‌های ناشی از عفونت‌های چشمی، ناشی از تب‌خال یا ویروس هرپس، اختلال در بینایی است.
در شرایطی که تب‌خال بزرگ، قرمزرنگ و دارای کانون‌های عفونی و چرکی است، باید برای درمان سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.
در شرایطی که ابتلا به تب‌خال با افزایش حرارت بدن و تب و لرز همراه بود، باید از پزشک مشورت گرفت تا احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز بررسی شود. شاید بروز تب‌خال علامتی برای ابتلا به بیماری‌یی دیگر باشد.
در صورتی که درون تب‌خال به‌جای رطوبت و ترشحات معمول تب‌خال، سطحی چروک‌خورده داشت و علایمی مانند سردرد و دردهای عضلانی نیز با تب‌خال همراه بود، در این شرایط نیز باید به پزشک مراجعه کرد و روند بیماری را بررسی کرد.
افرادی که در ناحیۀ تناسلی دچار تب‌خال یا ضایعات پوستی شبیه آن‌چه با نام تب‌خال‌های دهانی است می‌شوند نیز باید فوراً به پزشک مراجعه کنند تا احتمال ابتلا به تب‌خال تناسلی را بررسی کنند.
۴ هشدار مهم
ـ هرگز تب‌خال‌هایی که در اطراف چشم ایجاد شده را نخارانید و یا آن‌ها را دست‌کاری نکنید.
ـ در دوران ابتلا به تب‌خال، مصرف مایعات سرد، آیس‌کریم و عرق‌های گیاهی با طبع سرد را جدی بگیرید.
ـ در روز اول و دوم شروع بیماری، محل بروز ضایعۀ پوستی را با یک توته یخ، کمپرس کنید.
ـ برای گذاشتن دارو، روغن یا مرهم‌های گیاهی روی تب‌خال، حتماً از گوش‌پاک‌کن استفاده کنید و در صورتی که دست شما با آن تماس داشت، برای پیش‌‌گیری از انتقال به دیگر افراد خانواده، در طول روز چندین بار دست‌های‌تان را بشویید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.