نواز شریف به کامرون: عزم راسخ برای تأمین صلح در افغانستان داریم

- ۰۹ سرطان ۱۳۹۲

پاکستان به دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که سرگرم دیدار از این کشور است، اطمینان داد در حالی که کشورهای غربی پیش از خروج نیروهای خود از افغانستان می‌کوشند با طالبان وارد مذاکرات صلح شوند، اسلام آباد نیز از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت خواهد کرد.
همزمان با گفت‌وگوهای کامرون در اسلام آباد، دست‌کم ۲۴ نفر در سه حمله در شمال غربی پاکستان کشته شدند. این حملات نشان دهنده شدت خشونت‌طلبی ستیزه جویان طالبان بود که در هر دو سوی مرز افغانستان و پاکستان می‌جنگند.
دیدار دو روزۀ نخست‌وزیر انگلیس از افغانستان و پاکستان بخشی از برنامۀ غرب برای پایان دادن به شورش ۱۲ سالۀ طالبان پس از شکست تلاش‌های اخیر برای شروع گفت‏وگوهای صلح با این گروه است که علت آن نارضایتی کابل از گشایش دفتر طالبان در قطر بود.
غرب حمایت پاکستان را برای موفقیت هر گونه توافق صلح در افغانستان مهم می‌داند، هر چند روابط کابل و اسلام آباد به طور سنتی با مشکل بی‌اعتمادی همراه بوده است.
پیشرفت ظاهری در روابط آصف علی زرداری رییس‌جمهور پاکستان و حامد کرزی همتای افغانستانی‌اش وی در نشست ماه فبروری که به میزبانی کامرون برگزار شد از آن پس بر اثر یک رشته مناقشات علنی دچار تزلزل شده است.
نواز شریف نخست وزیر جدید پاکستان پس از دیدار با کامرون گفت :«ما امیدواریم انگلیس به تلاش‌های خود برای برقراری صلح پایدار و ثبات در افغانستان ادامه دهد.»
شریف این موضع کرزی را تکرار کرد که هر گونه روند صلح باید «تحت مالکیت و رهبری افغان‌ها» باشد. کرزی با هر گونه تماس با طالبان که موجب به حاشیه رانده شدن دولت افغانستان شود مخالف است.
شریف گفت :«من به نخست وزیر انگلیس دربارۀ عزم راسخ خود برای تحقق هدف مشترک برقراری صلح و ثبات در افغانستان اطمینان خاطر داده ام. امیدوارم سه میلیون آواره افغان که اکنون در پاکستان به سر می‌برند بتوانند با غرور و متانت به کشور خود بازگردند.»
کامرون نیز گفت از اظهارات شریف درباره «اهمیت حیاتی روابط پاکستان و افغانستان» استقبال می‌کند.
نخست وزیر انگلیس گفت :«من عمیقاً اعتقاد دارم وجود افغانستانی باثبات، نیکبخت، صلح جو و دموکراتیک به نفع پاکستان است. همان طور که وجود یک پاکستان قدرتمند، صلح‌جو، نیکبخت و دموکراتیک به نفع افغانستان است. من می‌دانم که شما (شریف) و کرزی برای تحقق این اهداف تلاش خواهید کرد.»
در حالی که ۱۰۰ هزار نیروی رزمی تحت رهبری ناتو در افغانستان خود را برای خروج از افغانستان در سال آینده آماده می‌کنند و نیروهای افغان مسوولیت مبارزه با شورشیان را بر عهده می‌گیرند، تلاش برای دستیابی به یک قرارداد صلح به یک اولویت فوری تبدیل شده است.
دفتر طالبان در قطر که ۱۸ جون افتتاح شد برای تقویت گفت‏وگوهای صلح بود، اما برعکس موجب خشم کرزی شد که این دفتر را مشابه سفارتخانه یک دولت تبعیدی می‌داند.
وی گفت‏وگوهای دوجانبۀ امنیتی با امریکایی‌ها را متوقف و تهدید کرد که هرگونه روند صلح را به طور کلی تحریم می‌کند.
کرزی روز شنبه به کامرون گفت حمله طالبان به کاخ ریاست‌جمهوری در کابل «ما را از تلاش برای صلح باز نمی‌دارد.»
به نظر می‌رسد تماس‌های تلفنی باراک اوباما رییس جمهور امریکا و جان کری وزیر امور خارجه این کشور با کرزی و سفر جیمز دوبینز فرستاده ویژه امریکا، دست‌کم مقداری از خشم اولیۀ رییس‌جمهور افغانستان را فرو نشانده باشد.
کامرون نخستین رییس دولت خارجی است که از زمان به قدرت رسیدن نواز شریف پس از انتخابات عمومی پاکستان در۱۱ می، از این کشور دیدن می‌کند.
دو طرف وعده دادند حجم مبادلات تجاری انگلیس و پاکستان را برای رسیدن به سه میلیارد پوند تا سال ۲۰۱۵ افزایش خواهند داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.