در یک ماه ۳۰۰ پولیس کشته شده‌اند

- ۱۰ سرطان ۱۳۹۲

وزارت داخله افغانستان از افزایش تلفات نیروی پولیس کشور خبر داده است. تنها در جریان یک ماه نزدیک به ۳۰۰ پولیس ملی و محلی افغانستان کشته شده اند.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله روز دو شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که در جریان ماه جوزای سال جاری خورشیدی، ۲۹۹ پولیس در خشونت ها کشته شده و ۶۱۸ تن دیگر زخمی گردیده اند.
صدیقی افزود که در همین فاصله زمانی ۷۵۳ شورشی در عملیات مشترک نیروهای اردو و پولیس کشته شده و ۳۰۰ تن دستگیر شده اند. همچنان طی این یک ماه، ۱۸۰ نفر ملکی نیز کشته شده اند.
سخنگوی وزارت داخله افغانستان این ارقام را با ماه های گذشته مقایسه نکرد، اما بنا بر محاسبه خبرگزاری اسوشیتیدپرس، خشونت ها در سال روان تقریباً مشابه به بدترین حالات در این جنگ حدوداً ۱۲ ساله می باشد.
همزمان به مشغولیت بیشتر نیروهای امنیتی افغان در عملیات های امنیتی، میزان تلفات آنها نیز به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که تلفات نیروهای بین المللی با عقب کشیدن شان از عملیات های جنگی و واگذاری رهبری عملیات به افغان ها، کاهش یافته است. نیروهای ایتلاف زیر فرماندهی ناتو در ماه جون رسماً مسوولیت همه عملیات امنیتی را در سرتاسر افغانستان به نیروهای افغان واگذار کردند.
بنا به شمارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، در سال روان میلادی تا پایان ماه می ۸۰۷ تن از منسوبان نیروهای امنیتی افغانستان به شمول سربازان و ماموران پولیس و ۳۶۵ فرد ملکی کشته شده اند. جمعاً در طی این مدت ۶۳ تن از نیروهای ایتلاف بین المللی نیز کشته شده اند.
سال گذشته تا پایان ماه می ۳۶۵ سرباز و پولیس افغانستان جان باختند و ۳۳۸ ملکی کشته شدند. در طی این مدت در سال گذشته نیروهای ایتلاف بین المللی ۱۷۷ سرباز شان را از دست دادند.
سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که بزرگترین خطر برای نیروهای امنیتی این کشور بمب های کنار جاده یی می باشد: «از این ناحیه است که ما تلفات زیادی داشته ایم».
در همین روزی که صدیقی این آمار را به خبرنگاران ارایه کرد، حبیب الرحمان، فرمانده پولیس ولسوالی برکه ولایت بغلان با سه تن از افرادش در انفجار یک ماین کنار جاده‌یی کشته شدند. آنها عازم کابل بودند که موتر حامل شان با ماین برخورد کرد.
همچنان میرویس میرزاکوال، سخنگوی والی بادغیس گفت که در جریان دو روز جنگ با شورشیان در یک پوسته امنیتی، ۱۲ جنگجوی طالبان کشته شده اند. در این حادثه سه پولیس نیز زخمی گردیده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.