کـابوس‌هــای حامد کرزی

- ۱۵ سرطان ۱۳۹۲

حامد کرزی که شرکت دولت خود در مذاکرات با طالبان را بلافاصله پس از بازگشایی دفتر این گروه در دوحه لغو کرد، اکنون خواهان پیمان امنیتی دوجانبه‌یی است که امریکا را مجبور به محافظت از این کشور در مقابل پاکستان کند.
روزنامۀ نیویارک تایمز امریکا گزارش داد، تحت چنین پیمانی، حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان همچنین خواهان اقدام نظامی مستقیم امریکا علیه پناهگاه‌های امن طالبان در خاک پاکستان می‌شود.
کرزی خواهان آن است که امریکا بر اساس شرایط وی به منظور بازگشت افغان‌ها به مذاکرات اقدام به پیشبرد مذاکرات صلح کند.
تمایل ناگهانی طالبان برای مذاکرات در ماه جون به مثابۀ یک ضربه بالقوه به دیپلماسی امریکا بوده و اکنون متقاعد کردن کرزی سرخورده برای بازیابی هیات مذاکره‌کننده خود احتمالاً بیشتر از آنچه که امریکا متمایل است، به طول خواهد انجامید.
مقامات افغان آگاه به نظر حامد کرزی عنوان می‌کنند که وی خواهان تعهد سفت و سختی به تعداد سربازان امریکایی که قرار است پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی بمانند و همین طور نقش رهبری در تلاش‌های صلح است.
همۀ این خواسته‌ها ریشه در یکی از اعتقادات اصلی کرزی دارد. چالش اصلی پیش روی دولت کرزی شبه نظامیان طالبان نیست بلکه نزدیک کردن امریکا به طرز تفکر خود است.
نیویارک تایمز به نقل از یک مقام افغان نوشت: تضمین‌ها مبنی بر اینکه امریکا از ما مراقبت می‌کند دیگر برای رییس‌جمهوری افغانستان کافی نیست. کرزی برای ادامه کار خواهان مسلم شدن تضمین‌ها است.
تحولات مربوط به فرآیند صلح قطر نشأت گرفته از کابوس شخصی کرزی بودند مبنی بر اینکه واشنگتن در بازی نهایی در افغانستان دولت وی را به حاشیه خواهد راند.
کرزی از مدت‌ها پیش نسبت به مذاکرات سازماندهی شده توسط امریکا با طالبان سوء ظن خود را ابراز کرده است و وی اخیراً به اطرافیانش گفته است فرآیند قطر ممکن است منجر به یک معاهده صلح جداگانه میان امریکا، طالبان و حامیان طالبان در پاکستان و حتی شاید مخالفان سیاسی دولت وی در افغانستان شود.
این حقیقت که طالبان از گفتن این که با دولت کرزی مذاکره خواهند کرد در حالی که از تمایل خود برای مذاکره با امریکایی‌ها سخن گفته نگرانی‌های کرزی را افزایش داده است.
در این گزارش آمده که کرزی روز شنبۀ هفتۀ گذشته پس از نشست با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس این نگرانی‌ها را عنوان کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.