هشدار ناروی به دولت افغانستان: از وعده‌خلافی‌های‌تان متأسفیم!

- ۱۶ سرطان ۱۳۹۲

یک مقام بلند پایۀ ناروی روز یکشنبه احتمال کاهش کمک اسلو به کابل را در نبود پیشرفت دولت افغانستان در زمینۀ حقوق بشر، مبارزه با فساد مالی و فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴، رد نکرد.
ناروی از جمله کشورهایی بود که سال گذشته در کنفرانس توکیو کمک ۱۶ میلیارد دالری به افغانستان اختصاص دادند. آن‌ها این کمک را به اصلاحات در افغانستان مشروط کردند.
نماینده‌گان حامیان مالی افغانستان روز چهارشنبه در پایتخت این کشور برای بررسی تعهدات کابل گرد هم می‌آیند، اما اسلو معتقد است دولت افغانستان با عمل به وعده‌های خود فاصله زیادی دارد.
لیف هولگر لارسن نماینده ویژۀ ناروی در امور افغانستان و پاکستان در نامه‌یی به حامیان بین‌المللی نوشت: «مقامات ناروی از کندی اصلاحاتی که دولت افغانستان شروع کرده است، متأسفند.»
وی افزود: «ما امیدواریم روند برگزاری انتخابات با عزم بیشتری پیگیری شود.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان قرار است اپریل ۲۰۱۴ برگزار شود.
پارلمان افغانستان رای گیری دربارۀ قانون انتخابات را به تعویق انداخته و جامعه بین‌المللی از تکرار حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ نگران است.
نمایندۀ ناروی گفت: «ما همچنین شاهد هستیم که با فساد عمومی به صورت مؤثر مقابله نمی‌شود. بنابراین کاهش مشارکت دو جانبه ( با افغانستان ) یکی از گزینه‌هایی است که ما مد نظر داریم.»
وی از مقامات افغانستان خواست اقدامات خود را برای عمل به تعهداتشان معطوف کنند چون نتایج معتبر آن با نزدیک‌شدن به برگزاری انتخابات ضروری به نظر می‌رسد.
انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با توجه به هم زمانی با خروج تدریجی نیروی بین‌المللی سازمان پیمان‌ اتلانتیک شمالی، ناتو ( ایساف ) و موفقیت‌های شورشیان طالبان در سال‌های اخیر در شرایط حساسی برگزار می‌شود.
سفیر ناروی در کابل نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «واضح است که افغانستان به صورت کامل به وعده‌های خود عمل نکرده است.»
ناروی که ۱۶۶ نظامی در افغانستان دارد، متعهد شده است تا سال ۲۰۱۷ سالانه ۱۲۰ میلیون دالر به این کشور کمک کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.