پایگاهی که بیهوده ساخته شد!

- ۲۱ سرطان ۱۳۹۲

در پی انتشار گزارش جدید کاخ سفید از مصرف پول‌های امریکا در برنامه‌های توسعه‌یی غیرضروری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که آماده‌اند مسوولیت نگهداری پایگاه امریکا در هلمند را از نیروهای امریکایی به عهده بگیرند.
بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که امریکا ۳۴ میلیون دالر را صرف ساختمان یک پایگاه نظامی‌ در هلمند کرده که هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.
در یک گزارش تازه بازرس ویژه امریکا از بازسازی افغانستان آمده است که این ساختمان برای مرکز فرماندهی نیروهای امریکایی در حوزه جنوب غرب افغانستان طراحی شده بود که بنابر دلایل نامعلومی همچنان بی‌استفاده مانده است.
جان ساپکو، بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است که فرماندهان نظامی در ماه می سال ۲۰۱۰ میلادی تأکید کرده‌اند که هیچ نیازی به چنین تسهیلاتی ندارند، اما با وجود این کار این ساختمان تا سال ۲۰۱۳ میلادی، ادامه پیدا کرد و تکمیل شد.
مقام‌های نظامی به بازرس ویژه امریکا گفته‌اند که پروژۀ ساختمان نظامی در هلمند «نمونه‌یی از مشکلات» در تاسیس پایگاه‌های نظامی در افغانستان است که وقتی کار ایجاد یک ساختمان نظامی شروع شد، «مشکل است که متوقف شود.»
ساپکو به نقل از مقام‌‎های امریکایی گفته است: «این پایگاه برای تقسیمات نظامی طراحی شده بود و قبل از شروع کار، تصمیم گرفته شد که این ساختمان نباید ساخته شود اما به طور نامعلومی کار ادامه پیدا کرد و ساختمان تکمیل شد.»
بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان ابراز نگرانی کرده است که این پروژه نشان می‌دهد که در افغانستان پول در بخش‌هایی هدر رفته که امکان جلوگیری آن وجود داشته است.
وی همچنین گفته که حالا مقام‌های نظامی امریکایی روی این فکر می‌کنند که با توجه به خروج نیروهای خارجی از افغانستان و کاهش سربازان، این ساختمان نظامی را یا تخریب کنند و یا به دولت افغانستان بسپارند.
ساپکو گفته که با هر دو گزینه با مشکل روبه‌رو هستند چون از یک سو دولت افغانستان ظرفیت نگهداری این پایگاه را ندارد و از سوی دیگر کار تخریب دشوار و هدر رفتن ۳۴ میلیون دالر پول است.
با وجود این نگرانی‌ها دولت افغانستان می‌گوید که توانایی تحویل‌گیری این ساختمان نظامی را دارد.
جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی در یک تماس تلفنی به شبکه خبری بی‌.بی‌.سی گفت که آماده‌اند مسوولیت نگهداری این ساختمان را از نیروهای امریکایی به عهده بگیرند.
امریکا هنوز تصمیم قطعی خود را در مورد سرنوشت این ساختمان نظامی اعلام نکرده و مشخص نیست که این ساختمان را تخریب می‌کند و یا در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهد.
دولت افغانستان تا سال ۲۰۱۴ میلادی باید برای خروج نیروهای نظامی خارجی آماده شود و انتظار دارد که نیروهای بین‌المللی پس از خروج از افغانستان، تجهیزات و پایگاه‌های خود را در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار بدهد.
بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان گفته‌ است که ساختمان پایگاه نظامی هلمند برابر با معیارهای امریکا ایجاد شده و از مجهزترین ساختمان‌های نظامی در افغانستان است که با ۶۴ هزار فوت مربع مساحت گنجایش ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نیرو را دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.