افزایش بی‌پیشینۀ قتل‌ مرموز زنان در هرات

- ۲۵ سرطان ۱۳۹۲

موارد قتل زنان در ولایت هرات افزایش یافته و مقام‌های آن ولایت دلایل مختلفی را به این ازدیاد ربط می‌دهند.
یک مقام هرات می‌گوید که اطلاع‌رسانی نادرست در ارتباط به قانون منع خشونت علیه زنان باعث شده است تا خشونت علیه زنان در آن ولایت افزایش یابد.
ماریا بشیر، رییس دادستانی استیناف هرات می‌گوید که افزایش قتل‌های مرموز زنان در شهر و ولسوالی‌های این ولایت طی چهار ماه اخیر بی‌پیشینه می‌باشد.
خانم بشیر به صدای امریکا گفت: «با کمال تاسف از ابتدای سال که در ماه چهارم سال جاری شمسی قرار داریم، در حدود ۱۱قتل خانم‌ها را که رسمی شده و ارگان کشفی و امنیتی آنها را کشف و مورد بررسی قرار داده است، ما در دادستانی مبارزه با خشونت علیه زن روی دست داریم.»
رییس دادستانی استیناف هزات نبود امنیت در ولسوالی‌ها را دلیل افزایش خشونت عنوان می‌کند و به گفتۀ او مواردی نیز وجود دارد که حتا گزارش نمی‌شود و پنهان می‌ماند.
در این حال، محبوبه جمشیدی، رییس امور زنان ولایت هرات نیز ضمن ابراز نگرانی از افزایش قتل‌های زنان طی یک ماه اخیر در این ولایت می‌گوید که با پیگیری‌های متواتر توانسته اند تنها پنج مورد را رسمی سازند.
خانم جمشیدی فقر و اعتیاد به مواد مخدر را دلیل عمدۀ این افزایش دانسته می‌گوید: «همین نابسامانی‌های امنیتی در کشور است که روح و روان مردم را خسته ساخته و فقر و بیکاری که روز به روز دامنه آن وسیعتر می‌شود و اعتیاد به مواد مخدر که هر روز بیشتر می شود.»
اما ماریا بشیر ، رییس دادستانی استیناف هرات، تبلیغات نادرست در ارتباط به قانون منع خشونت علیه زنان را عامل مهم بر ازدیاد قتل های زنان در این ولایت می‌خواند و می‌گوید: «انعکاس منفی و غیر منطقی از این قانون که می‌گوید قانون منع خشونت به نفع زنان است و در مغایرت با دین مبین اسلام است» شاید بین طبقۀ بی‌سواد خشونت را افزایش داده باشد.
دو ماه قبل نیز رییس شورای ولایتی و رییس کمیسیون حقوق بشر هرات از افزایش قتل‌های زنان در این ولایت ابراز نگرانی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.