شپش‌های لباس‌های لیلامی با اتوی داغ می‌میرند

گزارشگر:داکتر افشین علی زاده - ۲۸ سرطان ۱۳۹۲

به طور کلی، دو بحث عمده در مورد استفاده از لباس‌های دستِ دوم وجود دارد؛ حساسیت‌زا بودنِ آن‌ها به‌دلیل وجود مایت‌ها و هم‌چنین بیماری‌های عفونیِ منتقله از برخی از این لباس‌ها.
مایت و کهیر
معمولاً لباس‌های دستِ دوم را در مکانی غیربهداشتی و روی هم و فشرده نگه‌داری و انبار می‌کنند. این کار می‌تواند باعث رشد مایت‌ها در لباس‌ها شود که می‌توانند زمینۀ ابتلا به آلرژی‌های تماسی را در افراد فراهم کنند. این آلرژی‌های تماسی در بیشتر موارد، باعث بروز نشانه‌های آزاردهنده‌یی مانند کهیر یا سایر علایمِ حساسیت می‌شوند. گاهی این حساسیت‌ها آن‌قدر شدید و ناراحت‌کننده‌اند که فرد را راهی درمانگاه و شفاخانه می‌کنند.
گال و شپش
گال و شپشِ موجود در برخی از لباس‌های لیلامی و دست دوم، باعث ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شوند. بیشتر بیماری‌های عفونی ناشی از استفاده از لباس‌های دستِ دوم هم به‌دلیل وجود شپش‌ها، مایت‌ها و گال‌ها در این لباس‌ها ایجاد می‌شوند. اگر روی بدن فردی که قبلاً این لباس‌ها را می پوشیده، زخمی وجود داشته باشد و آلوده‌گی‌های میکروبی زخمِ او مانند استافیلوکوک یا استرپتوکوک داخل این لباس‌ها باقی مانده باشد، به پوست افرادی که بعدها آن لباس را می‌پوشند، منتقل می‌شود و مشکلاتی ایجاد می‌کند. چیزی که در مورد لباس‌های دست دوم، مخاطرۀ بهداشتی محسوب می‌شود، وجود میکروارگانیسم‌های زنده‌یی مانند گال یا شپش است که می‌توانند به‌ساده‌گی باعث بروز بیماری شوند و فرد را به‌شدت به دردسر بیاندازند.
شست‌وشوی معمولی لباس‌های دست دوم که پیش از فروشِ آن‌ها یا پیش از استفادۀشان در خانه انجام می‌شود، فقط می‌تواند میکروب‌های سطحی و جلدی مانند استافیلوکوک یا استرپتوکوک را از بین ببرد و میکروارگانیسم‌هایی مانند شپش یا گال با شست‌وشو و ضدعفونی معمولیِ این لباس‌ها از بین نمی‌روند و خطر بیماری‌زایی‌شان هم‌چنان وجود خواهد داشت. راه از بین بردن گال و شپشِ لباس‌های دست دومی که نمی‌دانیم از کجا آمده‌اند و چه کسی پیش از ما آن‌ها را پوشیده، این است که تمام قسمت‌ها و حتا درزهای آن‌ها را پس از شستن و ضدعفونی، با اتوی خیلی داغ اتوکشی کنیم تا حرارتِ اتو شپش‌ها و یا سایر عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد.
کدام لباس‌های دستِ دوم خطر دارند؟
برخی افراد می‌پرسند آیا در میان لباس‌های لیلامی، انواعی وجود دارد که استفاده از آن‌ها خطر بیشتری داشته باشد؟ پاسخ این است که پوشیدن تمام انواع لباس‌های دستِ دوم بالقوه خطرناک است و می‌تواند مشکلات بهداشتیِ فراوانی ایجاد کند، چون امکان چسپیدن میکروارگانیسم‌هایی مانند شپش به تمام لباس‌های نخی یا پشمی وجود دارد و بیشتر این موجودات با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند. به طور کلی باید گفت که خرید لباس‌های دستِ دوم که منبع آن‌ها مشخص نیست و نمی‌دانیم قبلاً چه کسانی آن‌ها را ‌پوشیده‌اند، از نظر بهداشتی موجه و قابل قبول نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.