معاون اوباما در دهلی: از نقش ویژۀ هند در افغانستان قویاً حمایت می‎کنیم

- ۳۱ سرطان ۱۳۹۲

معاون رییس‌جمهوری امریکا قرار است روز دوشنبه در آغاز سفر چهار روزه خود به هند با هدف افزایش روابط دیپلماتیک و تجارت دوجانبه بین دو کشور، وارد دهلی‌نو شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، جو بایدن، نخستین معاون رییس جمهوری امریکا در سه دهه گذشته است که به هند سفر می‌کند.
وی قرار است با رهبران این کشور از جمله مانموهان سینگ، نخست وزیر هند در شهر دهلی‌نو دیدار کرده و سپس عازم شهر بمبئی به عنوان پایتخت تجاری هند شود تا یک سخنرانی مهم درباره مساله اقتصاد کند.
اعلام سفر جو بایدن به هند در جریان سفر ماه گذشته میلادی جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به این کشور انجام شد.
جو بایدن با روزنامه تایمز آو ایندیا یک مصاحبه اختصاصی درباره مسائلی نظیر منفعت امریکا در اقتصاد هند، معاهده هسته‌یی غیرنظامی امریکا و هند،‌ نقش هند در افغانستان، نقش چین در منطقه و همچنین دیدگاه امریکا درباره پاکستان و طالبان انجام داده است.
سفر به هند
در این مصاحبه جو بایدن درباره سفر خود به هند می‌گوید: این سفر نخستین سفر من به هند به عنوان معاون رییس جمهوری امریکا است. آخرین باری که من به هند رفتم پنج سال پیش بود که در آن زمان نماینده مجلس سنا بودم. از آن زمان تاکنون روابط دوجانبه میان امریکا و هند قدرتمندتر شده و طیف پروژه‌ها و حوزه‌هایی که ما در آنها همکاری می‌کنیم گسترده و عمیق شده است.
وی افزود: این دو کشور در تلاش برای ایجاد پیشرفت هستند و این روابط در این زمینه نقشی مهم ایفا می‌کنند. پیامی که من با خود به هند برده و در هر دو زمینه نشست‌های رسمی خود با رییس جمهور و نخست وزیر این کشور و در گفت ‌وگویم با جامعه هند خواهم داشت این است که دو کشور باید همچنان به دنبال عمل به وعده موفقیت و امنیت و عمل به این وعده چیزی است که ما می‌توانیم با یکدیگر از طریق روابط دوجانبه خود انجام دهیم.
جو بایدن همچنین در خصوص چین و همچنین مساله طالبان در افغانستان گفت: هند، چین و امریکا در منطقه آسیا اقیانوسیه بازیگران مهمی هستند. ما همه در این منطقه نقشی مهم داریم و همچنین مسوولیت ما تلاش برای صلح و همکاری و موفقیت است. کشورهای ما باید با یکدیگر به منظور پیشبرد منابع اقتصادی و امنیتی مشترک همکاری کنند. چین به عنوان کشوری که دارای مرز با آسیای جنوب و مرکزی است و در آن منافع دارد در این همکاری منطقه‌یی نقشی واقعی ایفا می‌کند.
طالبان
وی افزود: در خصوص نقش آینده طالبان ما تصریح کردیم که اگر طالبان قرار باشد در آینده سیاسی افغانستان نقشی داشته باشد باید با القاعده روابط خود را قطع کرده و از خشونت دست بردارد و قانون اساسی افغانستان را بپذیرد که همه این‌ها به عنوان نتایج هرگونه راه حل مذاکره برای صلح خواهد بود.
وی تاکید کرد: هدف ما برای افغان‌ها این است که با افغان‌ها درباره اینکه چطور می‌توانند به جلو حرکت کنند، به خشونت پایان دهند و بازسازی کشورشان را آغاز کنند، مذاکره کنند. همانطور که باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا گفت، شراکت ما با افغانستان ادامه پیدا کرده همچنان که هدف مشترکمان برای از بین بردن و شکست دادن القاعده و تضمین اینکه افغانستان دیگر پناهگاه امن تروریست‌ها نخواهد شد، ادامه خواهد یافت.
پاکستان
معاون باراک اوباما همچنین درخصوص روابط امریکا با پاکستان اظهار داشت: ما از انتخابات اخیر پاکستان که طی آن برای نخستین بار دولت این کشور دوره خود را تمام کرده و قدرت را به طور دموکراتیک به یک دولت غیرنظامی دیگر داد دلگرم شدیم. دو کشور ما حوزه‌های مشترک زیادی دارند و امریکا به دنبال همکاری با دولت پاکستان در زمینه یک دستور کار مشترک است که شامل مبارزه با تروریسم، مجازات مسوولان حملات تروریستی، حمایت از رشد اقتصادی پاکستان و انجام رایزنی‌های نزدیک در زمینه مسایل منطقه‌یی از جمله آینده صلح آمیز و ایمن برای افغانستان است.
روابط هند و امریکا پس از خروج نیروها از افغانستان
بایدن همچنین در خصوص روابط امریکا و هند همزمان با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: امریکا و هند در زمینه طیف گسترده‌یی از مسایل اقتصادی، امنیتی و منطقه‌یی همکاری دارند. ظهور هند به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی یکی از ماجراهای مهم قرن ۲۱ است. امریکا از ظهور هند استقبال کرده و دو کشور از این مساله بهره‌مند شده‌اند. همچنان که تجارت سالانه بین دو کشور پنج برابر بیشتر از سال ۲۰۰۰ بوده و امسال به ۱۰۰ میلیارد دالر می‌رسد.
بایدن تاکید کرد: اما ما همگی درک می‌کنیم که می‌توانیم برای رشد بیشتر با یکدیگر تلاش بیشتری انجام دهیم به عنوان مثال ما می‌توانیم به بررسی راه‌های پاسخ به نیاز انرژی هند هم از طریق همکاری در زمینه انرژی پاک و هم در زمینه نیروی هسته‌ای غیرنظامی بپردازیم.
وی افزود: همچنین همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم ما نیز نه فقط برای امنیت شهروندان و اقتصادهای کشورهایمان بلکه برای ثبات جهانی مهم است. امریکا در این زمینه مفتخر است که یک هواپیمای باربری C-130 توسط هند برای امداد رسانی به قربانیان سیل ماه گذشته استفاده شد و ما به هند و دیگر کشورها به منظور مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن پیوسته‌ایم. از طرف دیگر هند یکی از بزرگترین تامین کننده‌گان نیروهای حافظ صلح سازمان ملل است.
جان کری همچنین تاکید کرد: هند در منطقه با یک اقتصاد پویا و بازار ۲ / ۱ میلیارد نفری یکی از کانون‌های اقتصادی مهم آسیای جنوبی بوده و در یکپارچه کردن منطقه نقشی مهم دارد. ما قویاً از نقشی که هند در افغانستان ایفا کرد و به عنوان مثال بیش از دو میلیارد دالر کمک توسعه و همچنین میلیاردها دالر دیگر در قالب سرمایه گذاری بخش خصوصی به پروژه‌های افغانستان اختصاص داد و طی آن از قدرت اقتصادی خود برای بهبود اقتصاد افغانستان استفاده کرد حمایت می‌کند.
دستاوردهای اوباما
وی همچنین در خصوص اینکه دستاوردهای رهبری اوباما چه بوده است، گفت: سخت است که بخواهید پیش از تمام شدن شغلتان میراث خود را تعریف کنید و این کار را تاریخ شناسان بهتر از من انجام می‌دهند. اما من تاکید خواهم داشت که اهداف ما هنگامی که نخست به این مناصب رسیدیم مقابله با بحران مالی بود که به ارث برده بودیم و اینکه هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا فرصت موفقیت را برای طبقه متوسط فراهم کنیم و جایگاه‌مان را در جریان ارزیابی کنیم و به جنگ‌های عراق و افغانستان پایان دهیم و جنگ خود را معطوف به القاعده کنیم.
وی افزود: در مقطع فعلی که نیمی از دوران ما در کاخ سفید گذشته من فکر می‌کنم که ما پیشرفت چشمگیری حاصل کرده‌ایم. ما صنعت خودروی امریکا را از ورشکستگی نجات دادیم. تحصیلات را برای خانواده‌های طبقه متوسط تسهیل کردیم و دسترسی به خدمات بهداشتی را برای ده‌ها میلیون امریکایی تسهیل کرده و بیش از هفت میلیون شغل ایجاد کردیم. ما همچنین وجهه جهانی خود را بازیابی کردیم. به جنگ در عراق مسوولانه پایان دادیم و در مسیر پایان دادن به جنگ افغانستان هستیم و در عین حال هسته القاعده را بسیار ضعیف‌تر کرده و آن را از انجام حمله به کشورهای جهان ناتوان‌تر کردیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.