شیـوۀ برخورد با افرادی که خود را عقل کُل می‌دانند

- ۳۱ سرطان ۱۳۹۲

بخش نخست

آیا تا به حال با کسی برخورد داشته‌اید که احساس می‌کند همه‌چیز را می‌داند و هر چیزی که می‌گوید درست است؟ مطمینم که یک‌جا همۀمان در زنده‌گی‌ با چنین کسی برخورد کرده‌ایم. پرسش این است که وقتی با چنین شخصی مواجه شدید، چه می‌کنید؟ در اکثر موارد، احتمالاً سعی می‌کنید که از آن‌ها اجتناب کنید و تا حد ممکن از او دور شوید. اما کارهای مختلفی برای فهماندنِ نظرتان به این افراد می‌توانید انجام دهید، البته بدون این‌که با او وارد یک رقابت دردسرساز شوید.
نخست از همه این‌که باید بفهمید که این فرد چه‌طور فکر می‌کند. اگر فکر کند که همه‌چیز را می‌داند، احتمالاً سعی می‌کند آن را با برخی واقعیات یا اطلاعاتی که دارد ثابت کند. اکثر افرادی که احساس می‌کنند همه چیز را می‌دانند، معمولاً در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که از کودکی مسوولیت بسیار سنگینی بر دوش‌شان بوده است. وقتی می‌خواهید نظرتان را به چنین افرادی بفهمانید، بهترین راه این است که درست به همان روشی که او حرفش را به شما ثابت می‌کند، شما هم حرف‌تان را به او ثابت کنید. به عنوان مثال، اگر سعی دارید که به کسی نشان دهید که بیشتر از یک روش برای پیدا کردن راه‌حل برای یک مشکل خاص وجود دارد، می‌توانید به آن‌ها بگویید که یک راه بهتر برای این کار وجود دارد. باید به او نشان دهید که چه‌طور می‌توانید با استفاده از یک روش متفاوت، به همان راه‌حل برسید. اصولاً باید بتوانید گفته‌های خودتان را با واقعیت پشتیبانی کنید.

چند ایده و توصیه برای برخورد با آن‌ها که فکر می‌کنند همه‌چیز را می‌دانند
بهتر است در ابتدای گفت‌وگوی‌تان، سعی نکنید به آن‌ها بگویید که حرف‌شان غلط است. این کار باعث می‌شود که فوراً حالت دفاعی بگیرند و دیگر به حرف‌های‌تان گوش ندهند. این‌جاست که داد و بیدادها شروع می‌شود. اگر نمی‌توانید در همان لحظه نشان دهید که نظرتان چیست، بحث نکنید، زمانی دیگر را برای اثبات نظرتان در نظر بگیرید. آن‌هایی که احساس می‌کنند همه چیز را می‌دانند، افرادی بسیار خودخواه هستند. یادتان باشد که با آن‌ها وارد جار و جنجال شدن، فقط باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود نه شما. معمولاً آخر کار بسیار خسته می‌شوید. رمز کار این است که مواجهه با چنین افراد، یک راه درست دارد و یک راه غلط. دوری کردن از آن‌ها کمک نمی‌کند که بفهمند همه چیز را نمی‌دانند. در عوض می‌توانید این را به آن‎ها ثابت کنید.
انواع کمی از آدم‌های دیگر هستند که به این اندازه دیگران را عصبانی می‌کنند. این افراد باعث می‌شوند فکر کنیم افرادی نالایق هستیم و هیچ قدرتی نداریم، به همین خاطر خیلی بد واکنش نشان می‌دهیم و تأیید می‌کنیم که روی ما سلطه دارند. اما اگر آرامش خودتان را حفظ کنید و کمی بیشتر فکر کنید، می‌توانید یاد بگیرید که چه‌طور با این دسته افراد برخورد کنید.

چرا این کار را می‌کنند؟
اگر سعی کنید از دیدگاه خودِ آن‌ها مسأله را ببینید، خیلی راحت‌تر می‌توانید با این افراد برخورد کنید. این افراد معمولاً فاقد اعتماد به نفس هستند، به همین خاطر سعی می‌کنند باید آن‌چه که می‌دانند را نشانِ بقیه دهند و کاری کنند که دیگران احساس کنند زیردستِ آن‌ها هستند. شاید هیچ‌وقت نتوانید دلیل این رفتار خودخواهانۀ آن‌ها را بفهمید، اما با درک این‌که مسأله‌یی باعث شده است که این فرد چنین شخصیتی داشته باشد، می‌توانید درک خودتان را بالاتر برده و راحت‌تر با رفتارِ او کنار بیایید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.