هشدار وزارت خارجه از سفر غیرقانونی افغا‌ن‌ها به آسترالیا

- ۰۱ اسد ۱۳۹۲

وزارت خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌یی از پالیسی‌های جدید دولت آسترالیا خبر داده و از افغان‌ها خواسته است تا از رفتن غیر قانونی به آسترالیا جداً خودداری کنند.
آسترالیا و پاپوا گینی توافقی را پیرامون جلوگیری از مهاجرت‌های غیر قانونی و قاچاق انسانی، توافقنامه‌یی را به امضا رسانیده است.
بر اساس این توافق نامه، پس از این آسترالیا آنعده مهاجرینی را که با استفاده از کشتی به طور غیر قانونی و به کمک قاچاقبران وارد قلمرو آن کشور می‌شوند، به کشور پاپوا گینی می‌فرستد. حکومت آسترالیا قبل از انتخاباتی که در اوآخر سال روان برگزار می‌گردد، یک سلسله تبلیغات رادیویی و تلویزیونی را برای پذیرش برنامۀ جنجال برانگیز پناهنده‌گی خود از سوی رای دهندگان، به راه انداخته است.
به اساس طرح جدید، از حالا به بعد «ورود غیر قانونی»پناهجویان که از طریق بحر صورت می‌گیرد، دیگر چانس اقامت در استرالیا را به صفت پناهنده نخواهد داشت. در عوض در صورتی که تقاضای پناهنده‌گی آنان پذیرفته شود، در نزدیکی «پاپوا گینی جدید» انتقال داده شده و اجازه خواهند داشت تا در آنجا زنده‌گی کنند.
مهاجرت، بحث انتخاباتی
این برنامه پس از مذاکرات روز جمعه میان کیفن راد، صدراعظم آسترالیا و پیتر اونیل، همتای پاپواگینی وی طرح گردیده است. پناهجویانی که توسط کشتی‌ها به استرالیا می‌رسند، اکنون به پاپوا گینی جدید فرستاده شده و حتی در صورتیکه تقاضای پناهندگی آنان پذیرفته شود، دوباره در استرالیا اقامت نخواهند کرد. پالیسی سختگیرانۀ جدید در زمانی طرح گردیده است که انتخابات عمومی در آسترالیا در اوآخر سال روان برگزار گردیده و انتظار برده می‌شود که مش مهاجرت در مورد پناهجویان یک مضوع عمدۀ سیاسی در جریان انتخابات باشد.
در ماه‌های اخیر ورود شمار کشتی‌های غیر قانونی که به آبهای شمال آسترالیا، به سرعت افزایش یافته است. از ماه جنوری به اینسو، بیش از ۱۵هزار پناهجو از ایران، سریلانکا و افغانستان به استرالیا وارد شده اند.
آسترالیا به اساس مکلفیت های بین المللی مجبور است تا سالانه به ۱۳ هزار نفر ویزای پناهندگی بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.