ازدواج سودمندتر از ورزش تمام می‌شود!

- ۰۴ اسد ۱۳۹۲

بخش نخست

ازدواج چیزی شبیه به مواد نگهدارنده یا کمربند ایمنی برای زنده‌گی است و می‌توان فوایدِ آن را درست مانند یک رژیم غذایی مناسب و کارهایی هم‌چون ورزش و سگرت نکشیدن دانست.
بهترین حالت ازدواج آن است که زوجین از عادت‌های درست در جهت حفظ سلامتِ یک‌دیگر تقلید کنند. دانشمندان بنا بر پژوهشی روی ۴۷۴۶ زوج بین ۵۱ تا ۶۱ سال، دریافتند وقتی موضوع سلامت مطرح می‌شود، زوجین همانند آینۀ یک‌دیگر عمل می‎کنند.
اگر مردی در اوایل پنجاه ساله‌گی از سلامت جسمانی بسیار خوبی برخوردار باشد، احتمال این‌که همسرش بیمار یا ضعیف باشد، بسیار کم است. چنان‌چه وضعیت جسمانی مرد ضعیف باشد، به احتمال زیاد همسرش نیز می‌تواند در وضعیتی مشابه یا کمی بهتر باشد؛ زیرا زوجین در یک محیط زنده‌گی می‌کنند و شرایط آن‌ها از لحاظ تغذیه، ورزش، عواطف و استرس یک‌سان است.
زنده‌گی سالم برای زوجین زمانی رخ می‌دهد که شرایط کامیابی برای هر دو مهیا باشد. این حالت نه تنها به سلامت و طول عمر هر یک از آن‌ها منجر می‌شود، بلکه فرصتی عالی برای همکاری همسران به وجود می‌آورد. در ادامۀ این مطلب، هشت راهکار آمده است که می‌توانید به واسطۀ آن‌ها سلامت جسمانیِ خود را در زنده‌گی زناشویی رشد دهید:
۱ـ در همۀ امور همکاری کنید
کیمبرلی و گری جردن، روزانه زمانی را برای پیاده‌روی در مسافتی به طول سه مایل اختصاص داده‌اند. به این ترتیب ضمن این‌که استراحت می‌کنند و با هم هستند، به امور روزمرۀشان نیز رسیده‌گی کرده و حدود ۳۰۰ کالری نیز می‌سوزانند. این یک موهبت است، زیرا در آن شرایط زمانی برای صحبت، بیرون رفتن با یک‌دیگر و آرام گرفتن نیز مهیا می‌شود.
رابطۀ جنسی، مسأله‌یی است که نباید از آن غفلت کرد. این امر موجب افزایش ضربان قلب و سوزاندن پنجاه کیلو کالری می‌باشد. به این ترتیب، سرعت جریان خون به سمت مغز بیشتر و سیستم ایمنی مقاوم‌تر می‌شود و میزان سلامت ذهن افزایش می‌یابد.
۲ـ مثل خانم‌ها غذا بخورید
کیفیت تغذیۀ خانم‌ها پس از ازدواج افت می‌کند، با وجود این برنامۀ غذایی مردان با شروع زنده‌گی زناشویی سالم‌تر می‌شود. هنگامی که خانم‌ها زنده‌گی مشترکِ خویش را آغاز می‌کنند، بیشتر از قبل از غذاهای زیان‌آور استفاده می‌کنند و در نتیجه به وزن آن‌ها افزوده می‌شود.
پژوهشی روی سه‌هزار زوج نشان داد که مردان پیش از ازدواج، چربی، نمک و بورۀ بیشتری می‌خورند، اما پس از این‌که با همسر خود به اصطلاح زیر یک سقف می‌روند، از این مواد غذایی کمتر استفاده می‌کنند، در حالی که جذب چربی و کالری و در نتیجه وزن خانم‌ها پس از ازدواج افزایش می‌یابد. پژوهش‌های دیگر نیز حاکی از آن است که خانم‌ها در دهمین سالگرد ازدواج، حدود ۹ کیلوگرم به وزن‌شان افزوده شده است. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم که خانم‌ها، از غریزۀ خود برای تغذیۀ سالم استفاده کنند و آقایان نیز در این‌باره از همسرشان پیروی کنند.
۳ـ با همراهی یک‌دیگر وزن کم کنید
یک سال است که اد و سیلویا رابرتسون عضو یک مرکز تناسب وزن شده‌اند و در این مدت حدود پنجاه کیلوگرام وزن کم کرده‌اند! سیلویا می‌گوید: «یکی از اهدافی که برای خودمان معین کرده بودیم، حفظ سلامت و ورزش بیشتر بود، اما چندان موفق نبودیم؛ زیرا به برنامه‌یی نیاز داشتیم که هر دو از آن پیروی کنیم. در ضمن از آن‌جا که به دورۀ میان‌سالی نزدیک می‌شویم، نگران ابتلا به دیابت هم بودیم.»
همسرش نیز در ادامه می‌گوید: «اکنون دوباره لاغر شده‌ایم و سایز کمر من از ۴۹ به ۳۲ رسیده است! سلامت‌مان از همه چیز مهم‌تر است و بدن ما ارزش آن را دارد که برای تغذیۀ صحیح و ورزشِ بیشتر وقت بگذاریم و تلاش کنیم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.