احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





یک جنرال ارشد امریکایی: القاعده با طالبان و حزب اسلامی غیرقابل تمایز شده است

- ۰۴ اسد ۱۳۹۲

یک فرمانده ارشد امریکایی می‌گوید که پس از خروج بیشتر نیروهای رزمی غربی از افغانستان در سال آینده نیز تعداد اندکی از ستیزه جویان القاعده در این کشور باقی خواهند ماند، اما توانایی اجرای عملیات بزرگ را نخواهند داشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز از کابل، جنرال جوزف اوسترمن، معاون عملیات فرمانده نیروهای تحت فرمان ناتو در افغانستان در مصاحبه با این خبرگزاری گفت تعداد اندکی از جنگجویان القاعده همچنان در ولایت کوهستانی و ناهموار نورستان در شرق افغانستان مانده اند و از زمین‌های جنگلی و دره‌های عمیق این ولایت به عنوان پناهگاه‌های طبیعی استفاده می‌کنند.
اوسترمن در این مصاحبه که پنجشنبه شب انجام گرفت گفت :«این‌ها کمتر از ۱۰۰ نفر هستند و در حقیقت فقط می‌کوشند در این منطقه زنده بمانند. من فکر می‌کنم این حضور لزوماً به معنای آن نیست که آنها می‌توانند از این منطقه به عنوان یک تخته پرش استفاده کنند.»
نیروهای امنیتی افغان و فرماندهان ناتو بسیار مشتاقند از دستاوردهای خود در جنگ ۱۲ ساله با طالبان و متحدان القاعده‌یی آنها سخن بگویند که با حمله نظامی نیروهای ائتلافی تحت فرمان امریکا به افغانستان در سپتمبر ۲۰۰۱ از قدرت سرنگون شدند. اما ولایت دور افتادۀ نورستان در کنار پاکستان که در میان کوههای هندوکوش واقع شده است، چندان مورد توجه نیروهای ناتو نبوده است. این در حالی است که نیروهای القاعده و طالبان از این منطقه برای اجرای حملات خود به کابل و ولایت‌های مجاور مانند ننگرهار و لغمان استفاده کرده اند.
هرچند ناتو هر از گاهی از کشتن فرماندهان القاعده یا به اصطلاح «تسهیل کننده‌گان حملات» در این ولایت سخن گفته است فرماندهان افغان می‌گویند برخی مناطق این ولایت ممکن است به طور کامل به تصرف ستیزه جویان شورشی درآیند.
جنرال استنلی مک کریستال فرمانده سابق نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در سال ۲۰۱۰ به سربازان امریکایی دستور داد از نورستان خارج شوند، هرچند نیروهای ویژه هنوز در این ولایت در کنار نیروهای پراکنده افغان و نیز ستیزه جویان ضد طالبان در روستاهای اصلی «کامدش» و «برق متال» عملیات می‌کنند.
هواپیماهای بدون سرنشین امریکا نیز در این ولایت به مواضع شورشیان حمله می‌کنند،‌ هرچند تعداد این حملات به سبب نگرانی از کشته شدن غیرنظامیان کاهش یافته است.
اوسترمن از فرماندهان سپاه تفنگداران امریکا که نخستین بار در چارچوب طرح تقویت نیروهای امریکایی در سال ۲۰۱۰ به افغانستان آمد گفت :«آنها به عملیات خود علیه این گروه از ستیزه جویان و کشتن آنها ادامه می‌دهند و واقعاً به آنها اجازه نمی‌دهند به یک نیروی تهدید کننده تبدیل شوند.»
هنوز مشخص نیست آیا حضور ستیزه جویان القاعده می‌تواند به تلاش‌ها برای ترغیب طالبان به مذاکرات صلح در قطر لطمه‌یی بزند یا خیر، زیرا امریکا چنین شرط کرده است که رهبران شورشیان هرگونه رابطه با القاعده را کنار بگذارند و تقبیح کنند.
اوسترمن در نورستان، که تقریباً هیچ جاده یا تاسیسات زیرساختی ندارد، گفت القاعده تقریباً از جنگجویان طالبان و دیگر گروه‌هایی مانند حزب اسلامی گلبدین غیرقابل تمایز شده است. وی گفت :«آنها مدتها در این منطقه بوده اند و با مردم محلی وصلت کرده اند. یکی از علل حمایت محلی از آنها همین وصلت هاست. اما این حمایت لزوماً به معنای حمایت از القاعده یا حمایت از طالبان نیست.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.