آغاز عملیات بزرگ ارتش در لوگر

- ۰۴ اسد ۱۳۹۲

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید عملیاتی موسوم به ‹سیمرغ› را برای خنثی کردن یک برنامه بزرگ مخالفان آغاز کرده‌است.
مقامات ارتش افغانستان می‌گویند مخالفان تصمیم داشتند چهار ولایت افغانستان را ناامن کنند.
این عملیات که مقامات ارتش افغانستان از آن به عنوان اولین عملیات بزرگ به رهبری ارتش یاد می‌کنند، در تاریخ اول اسد در ولسوالی ازره ولایت لوگر آغاز شده است.
جنرال افضل امان از افسران ارتش افغانستان می‌گوید که تهدیدها در ولسوالی ازره ولایت لوگر بسیار زیاد شده بود و مردم از ناامنی در این منطقه شاکی بودند.
به گفته این جنرال ارتش شورشیان تلاش داشتند کابل، لوگر، پکتیا و ننگرهار و شاهراه بین کابل و ننگرهار را ناامن کنند.
او افزود ما می‌خواهیم اهداف بزرگ دشمن را خنثی کنیم.»
به گفته وی، مخالفان مسلح در تلاش بودند برای کنترل کامل این منطقه با مقامات محلی سازش کنند اما موفق نشدند.
جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع نیز می‌گوید پولیس نیز در این عملیات، نیروهای ارتش را کمک می‌کند.
مقامات وزارت دفاع می‌گویند شماری از جنگجویان خارجی در جریان این عملیات بازداشت شده اند. اما آقای عظیمی توضیح نداد که این افراد شهروند کدام کشورها بوده اند.
منابع ارتش می‌گویند در جریان این عملیات تاکنون «دو سرباز ارتش کشته شده اند و به طالبان نیز تلفات زیادی رسیده است.»

انتقال مسوولیت امنیت افغانستان
آغاز این عملیات بزرگ در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای امنیتی افغانستان رهبری کل عملیات‌ نظامی را در افغانستان به عهده گرفته اند.
شروع مرحله پایانی انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان نیز حدود یک ماه پیش رسماً اعلام شد و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی مسوولیت امنیت سراسر افغانستان به نیروهای افغان واگذار شود.
روند انتقال مسوولیت های امنیتی در سال ۲۰۱۱ از ولایت بامیان آغاز شد و تاکنون مسئولیت امنیت بیش از ۷۵ درصد افغانستان به نیروهای افغان واگذار شده است.
قرار است در مرحله پنجم انتقال مسوولیت‌های امنیتی سیزده ولسوالی قندهار، ولسوالی‌های ننگرهار، خوست و پکتیکا در شرق و جنوب افغانستان، تا هفده ماه آینده به نیروهای افغان واگذار شود.
جنرال امان می‌گوید که یکی دیگر از اهداف آنان از راه اندازی عملیات سیمرغ، اطمینان دادن به مردم از توانمندی های نیروهای امنیتی افغانستان پس از به عهده گرفتن مسوولیت‌های امنیتی است.
او همچنان به انتخابات پیش رو اشاره می‌کند و می‌گوید نیروهای امنیتی افغانستان امنیت را برای برگزاری انتخابات تامین خواهند کرد.
انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان قرار است در ماه حمل ۱۳۹۳ برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.