کمیسیون انتخابات: در ولسوالی‌های ناامن مراکز رأی‎دهی باز نخواهند شد

- ۰۵ اسد ۱۳۹۲

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مراکز ثبت نام رای دهنده‌گان را در ولسوالی‌های کشور فعال کرد. این کمیسیون از مردم خواست تا از این مراکز کارت رای‌دهی بگیرند.
مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند از ۳۹۹ مرکزی که باید در ولسوالی‌ها فعال شوند، ۳۸۵ مرکز روز شنبه عملاً به فعالیت آغاز کرده و مواد انتخاباتی به این مراکز فرستاده شده اند.
فضل احمد معنوی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات روز شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «مراکزی که تاحال متاسفانه مواد ما نرسیده ۱۴ ولسوالی است. امیدواریم در دو ولسوالی، مراکز ما فردا باز شوند و در ۱۲ ولسوالی دیگر نیز تلاش می‌شود تا اکمالات صورت گیرد». آقای معنوی گفت که مواد انتخاباتی در ۷۶ ولسوالی به دلیل ناامنی از طریق هوا منتقل شده اند.
رییس کمیسیون مستقل انتخابات افزود در ولسوالی‌های زیر کنترل طالبان، این کمیسیون تدابیر دیگری اتخاذ خواهد کرد: «متأسفانه ولسوالی‌هایی که از کنترل دولت بیرون است، در آن جاها مراکز باز نخواهند شد؛ ولی کمیسیون تدابیر دیگری خواهد گرفت. این ولسوالی‌ها، کاکر در زابل، ناوه در غزنی، دیشو و باغران در هلمند هستند».
معنوی همچنان یادآور شد که نهادهای امنیتی تا چند روز آینده گزارش وضعیت امنیتی را به این کمیسیون می‌سپارند. مسوولان کمیسیون انتخابات می‌گویند تلاش می‌شود تا مراکز ثبت نام در نزدیک ترین مناطق ولسوالی‌های ناامن فعال شوند تا ساکنان این مناطق از کارت رای دهی محروم نشوند.
برنامه ثبت نام رای دهند‌ه‌گان به تاریخ ۵ جوزا آغاز شد و کمیسیون انتخابات می‌گوید که در این مدت بیش از ۱۳۰ هزار شهروند افغانستان کارت رای دهی به دست آورده اند. از این شمار، بیش از ۱۰۰ هزار مرد و بیش از ۳۰ هزار زن می‌باشند.

تیم جدید کمیسیون انتخابات
پارلمان افغانستان اخیراً دو قانون انتخاباتی را تصویب کرد. براساس این قوانین، کمیشنرهای کمیسیون انتخابات توسط کمیته گزینش معرفی و توسط رییس‌جمهور تعیین می‌شوند.
در حال حاضر، کمیته گزینش متشکل از رییس دادگاه عالی، رییس مجلس نماینده‌گان، رییس مجلس سنا، نماینده کمیسیون نظارت بر قانون اساسی، رییس کمیسیون حقوق بشر و یک نماینده از نهادهای مدنی می‌باشد.
کمیته گزینش ۲۷ تن را به عنوان نامزدان کمیشنرهای کمیسیون انتخابات به رییس‌جمهور کرزی معرفی می‌کنند. آقای کرزی از میان این ۲۷ نفر ۹ تن را به عنوان کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات معرفی خواهد کرد.
رییس کمیسیون انتخابات ابراز آماده‌گی کرد که به محض تعیین کمیشنرهای جدید، کارمندان کنونی کرسی‌های خود را برای آن‌ها خالی خواهند کرد: «یک ساعت هم اگر به پایان وظیفه ما مانده باشد، ما کار خود را صادقانه انجام می‌دهیم و هرگاه دولت افغانستان بنا بر قوانین، کسان دیگری را مقرر کند نه تنها کرسی را برایشان تسلیم می‌کنیم، همکاری لازم را نیز با ایشان انجام خواهیم داد».
آقای معنوی ابراز نگرانی کرد که با توجه به مدت کمی که به انتخابات مانده جابجایی یکبارگی در کمیسیون انتخابات ممکن است چالش‌هایی را به همراه داشته باشد. معنوی گفت انتخابات سال آینده در صورتی با موفقیت برگزار می‌شود که مردم، احزاب سیاسی و حکومت برای برگزاری شفاف انتخابات صادقانه همکاری کنند.
قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به تاریخ ۵ اپریل سال آینده میلادی برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.