سرنوشت پیمان امنیتی چه خواهد شد؟

- ۰۶ اسد ۱۳۹۲

حکومت افغانستان یک‎بار دیگر تأکید کرده که در صورتی آمادۀ امضای پیمان امنیتی با امریکا خواهد شد که این کشور شروط آن‎ها را بپذیرد.
این درحالی است که رییس ستاد مشترک ارتش امریکا به تازه‌گی ابراز امیدواری کرد که توافقنامۀ امنیتی دوجانبۀ تا ماه اکتبر به امضا برسد. در همین حال، یک مقام ارشد پیشین امریکا در افغانستان می‌گوید که با توجه به تنش‌های موجود میان کابل و واشنگتن امضای این توافقنامه بعید به نظر می‌رسد.
زلمی خلیل زاد سفیر پیشین ایالات متحده در کابل گفته است که واشنگتن تا ماه اکتبر به کابل وقت داده است که در مورد امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه به یک نتیجۀ نهایی برسد در غیر آن صورت با تصمیم یک جانبۀ واشنگتن رو به رو خواهد شد.
آقای خلیل زاد مقاله‌یی را در روزنامه واشنگتن پُست در این باره نوشته و اظهار نظرکرده است که جانب افغانستان و امریکا، هر دو خواهان انجام مذاکرات دوجانبه روی توافقنامۀ امنیتی می‌باشند، اما با توجه به تنش‌های موجود میان کابل و واشنگتن امضای این توافقنامه بعید به نظر می‌رسد.
آقای خلیل زاد، این احتمال را دور نداسته است که افغانستان و امریکا روی حضور نظامی ایالات متحده در آن کشور به کدام توافقی نرسند.
اما عادله راز، معاون سخنگوی رییس‌جمهور کرزی به صدای امریکا گفت که دولت و مردم افغانستان به طور مشروط، خواهان امضای توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی با ایالات متحده می‌باشند.
خانم راز گفت: «دولت افغانستان به طور آشکار گفته است که مردم و دولت افغانستان طرفدار امضای توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی است، اما مشروط بر اینکه این قرارداد باعث تأمین صلح و ثبات، تمامیت ارضی، حاکمیت و اتحاد در افغانستان و هم تقویت نیرو های امنیتی کشور شود.»
او افزود هر زمانی که دولت امریکا این شرط‌ها را قبول کند و آمادۀ امضای این توافقنامه باشد، دولت افغانستان آماده به امضای توافقنامه می‌باشد.
مارتین دمسی، رییس ستاد ارتش ایالات متحده هفتۀ گذشته خواهان امضای توافقنامه امنیتی دوجانبه با افغانستان تا ماه اکتبر شد.
این مقام ارشد نظامی ایالات متحده گفت که او طرفدار « گزینۀ صفر» یا خروج کامل قوا از افغانستان نیست، اما اگر این توافقنامه به امضا نرسد به این معنی خواهد بود که هیچ عسکر امریکایی پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی نخواهد ماند.
شروط افغانستان
عادله راز واضح نساخت که آیا ماه اکتبر آخرین میعاد برای امضای توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی برای افغانستان است یا خیر. او گفت که شرط‌های پیشکش شده از جانب دولت افغانستان باید پذیرفته شود.
خانم راز گفت: «یگانه ضرب‌الاجلی که از جانب دولت افغانستان وجود دارد، قبولی شرط‌های پیشکش شده از جانب افغانستان می‌باشد.»
بعضی آگاهان امور سیاسی مثل آقای خلیلزاد به این باور اند که مسایل متعددی میان کابل و واشنگتن وجود دارد که نوعی بی‌اعتمادی را میان سطوح رهبری این دو کشور ایجاد کرده است.
با این حال، عدم رویارویی با پناهگاه شورشیان در پاکستان، عدم تمایل واشنگتن به پاسخگویی حملات فرامرزی پاکستان بالای خاک افغانستان از جمله عواملی پنداشته می‌شود که باعث ایجاد بی اعتمادی میان دو متحد شده است.
در حلقات سیاسی امریکا این دیدگاه مطرح است که در صورتی که دولت کنونی افغانستان روی امضای توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی با امریکا به توافق نرسد، واشنگتن می‌تواند با حکومت منتخب جدید که بعد از انتخابات بهار سال آینده روی کار خواهد آمد، مذاکره کرده و این توافقنامه را به امضا برساند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.