افت ارزش پول افغانی مشکلات اقتصادی کشور را تشدید کرده است

- ۰۷ اسد ۱۳۹۲

ادامۀ روند کاهش ارزش پول رسمی افغانستان نه تنها به اقتصاد کشور ضربه زده، بلکه روحیۀ افغان‌ها را برای بازسازی کشور به ویژه در شرایطی که برای خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ آماده می‌شوند، تضعیف کرده است.
به گزارش شینهوا، عبدالعزیز شهروند ۳۱ ساله کابل در این خصوص گفت: «حتی اکنون که در میانه سال ۲۰۱۳ هستیم، مردم با مشکلات مالی فراوانی روبرو هستند. افغانی به طور مداوم ارزش خود را در برابر ارزهای خارجی به ویژه دالر امریکا از دست می‌دهد و قیمت همه چیز گران می‌شود.»
ارزش افغانی در برابر دالر امریکا روز ۲۴ جولای به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید و قیمت هر دالر امریکا به بیش از ۵۷ افغانی رسید. سال گذشته در همین زمان، هر دالر بیش از ۵۱ افغانی و در سال ۲۰۱۱ بیش از ۴۷ افغانی ارزش داشت.
افت اخیر ارزش افغانی باعث ایجاد نگرانی نه تنها در میان مقامات دولتی بلکه بین مردم عادی افغانستان شده است.
سید مسعود استاد دانشگاه کابل در این مورد گفت: «این موضوع برای همه به ویژه کارمندان دولت و کسانی که درآمد آنها با پول افغانستان پرداخت می‌شود،‌ نگران‌کننده است.»
مسعود گفت کاهش چشمگیر ارزش افغانی در چند ماه گذشته چندین دلیل دارد. وی افزود: «در افغانستان تابستان فصل خرید دالر است و تقاضای دالر در این فصل افزایش می‌یابد. البته امسال سقوط افغانی با سال‌های گذشته متفاوت است.»
این استاد دانشگاه همچنین کاهش کمک‌های خارجی را دیگر عامل کاهش ارزش افغانی دانست و گفت: «افغانستان در معرض همسایگان غارتگر خود قرار دارد. آن‌ها با کامیون‌های پر از پول وارد افغانستان می‌شوند تا ارز موجود در افغانستان را غارت کنند. وضع برای افغانستان بسیار سخت و مشکل ساز است. من فکر نمی‌کنم نزدیک شدن به زمان خروج نیروهای خارجی بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده باشد.»
نورالله دلاوری رییس بانک مرکزی افغانستان با نظر دکتر مسعود موافق نیست. وی گفت: «به نظر من دلیل کاهش شدید ارزش افغانی در برابر دالر امریکا افزایش ارزش دالر در برابر دیگر ارزهای خارجی است. تنها افغانی نیست که ارزش خود را در برابر دالر و دیگر ارزهای معتبر از دست می‌دهد بلکه این اتفاق برای پول سایر کشورها نیز رخ می‌دهد. ارزش دالر در برابر روپیه پاکستان و هند نیز افزایش یافته است.»
دلاوری دیگر دلیل افت ارزش افغانی را انتقال غیر قانونی پول از افغانستان دانست و گفت دولت و بانک مرکزی در خصوص کاهش اخیر ارزش افغانی نگران هستند. وی افزود: «بانک مرکزی برای کنترل این وضع تاکنون اقداماتی برای مهار تورم کرده است. ما به صورت هفتگی دالر امریکا به بازار آزاد تزریق می‌کنیم. بانک مرکزی افغانستان بر اساس سیاست‌های پولی جمهوری اسلامی افغانستان، تدابیری از جمله اختصاص و توزیع دالر به بازار ارز، جمع آوری افغانی از بازار و توزیع اوراق بهادار در بانک های خصوصی اتخاذ کرده است.»
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان چندی پیش اعلام کرد حتی اگر نیروهای تحت امر ناتو در سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کنند، کمک‌های مالی بین المللی به این کشور جنگ زده به قوت خود باقی خواهد ماند.
کرزی گفت کشورهای کمک کننده در نشستی که جولای سال گذشته در جاپان برگزار شد وعده دادند تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۶ میلیارد دالر در قالب کمک های توسعه ای در اختیار افغانستان قرار دهند.
امریکا و متحدان آن در ناتو نیز قول داده اند تقریباً همین میزان کمک را برای حمایت از ارتش و پولیس افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی پرداخت کنند.
عمر زخیلوال وزیر مالیۀ افغانستان چندی پیش رسانه های خارجی را به دلیل ترسیم تصویری منفی از آینده اقتصاد افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ ، مقصر دانست و این اقدام را عاملی منفی بر ارزش پول ملی افغانستان دانست. زخیلوال گفت: «تبلیغات منفی رسانه‌های خارجی نگرانی بی موردی را در میان مردم در مورد بی ثباتی اقتصادی ایجاد کرده و تاثیر بسیار بدی بر پول افغانستان داشته است.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.