وزیر تجارت و صنایع: صادراتِ افغانستان ۶۰ درصد افزایش یافته است

- ۱۲ اسد ۱۳۹۲

وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز شنبه از افزایش ۶۰ درصدی صادرات کشور در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خبر داد.
انوارالحق احدی وزیر تجارت و صنایع روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت: صادرات افغانستان در سه ماهه اول امسال در مقایسه با سال قبل بیش از ۶۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
اتاق تجارت افغانستان چندی پیش میزان افزایش صادرات افغانستان را در سه ماهه اول امسال ۴۰ درصد اعلام کرده بود.
وزیر تجارت و صنایع افغانستان دلیل اختلاف در ارقام صادراتی افغانستان را فرار مالیاتی برخی تجار افغانستان دانست و گفت: شماری از تجار برای این‌که مالیات کمتری به دولت بپردازند قیمت مواد صادراتی خود را بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن اعلام می‌کنند.
احدی افزود: ما تصمیم گرفتیم، با حکومت صحبت کنیم تا مالیات بر صادرکننده‌گان حذف شود و صادرکننده‌گان تشویق به صدور کالاهای خود شوند و ما نیز آمار دقیق تری از صادرات به دست آوریم.
وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت: بانک جهانی ارزش صادرات افغانستان را میلیارد دالر تخمین زده است؛ در حالی که آمار احصاییه و اتاق تجارت و گمرکات میلیون دالر است.
احدی در عین حال کاهش آفات، افزایش برداشت، بهبود کاهش مشکلات ترانزیتی با کشورهای همسایه را از جمله دلایل افزایش صادرات ۶۰ درصدی افغانستان در سه ماه اول امسال بیان کرد.
احدی ، بسته بندی نامناسب و کیفیت پایین اقلام صادراتی و همچنین موانع و مشکلات راه و ترانزیت ، عدم دسترسی صادر کننده‌گان و تجار به کنفرانس‌های بین المللی، فساد اداری و مشکلات دریافت روادید برای تاجران را از جمله مشکلات سد راه افزایش صادرات افغانستان دانست و گفت با رفع این موانع صادرات افغانستان بیش از پیش افزایش خواهد یافت.
وزیر تجارت و صنایع افغانستان در عین حال از مشارکت افغان‌ها در نمایشگاه تجاری در سال ۲۰۱۵ در شهر میلان ایتالیا خبر داد و گفت ایتالیا برای حضور پرشور و گسترده افغان ها در این نمایشگاه یک میلیون دالر کمک اختصاص داده است.
انوارالحق احدی حضور تجار افغان را در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی فرانسه نیز دستاوردی بزرگ در راستای آشنایی تجار افغان با اصول استاندردهای اروپایی دانست و گفت: با هدف حضور در بازارهای کشورهای اروپایی در این نمایشگاهها شرکت می کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.