وزارت تحصیلات عالی: دانشجویان بیشتری را جذب می‎کنیم

- ۲۲ اسد ۱۳۹۲

ظرفیت دانشگاه‌های افغانستان برای جذب دانشجو بلند می‌رود. وزارت تحصیلات عالی پلان‌‍هایی را روی دست گرفته است که دانشجویان بیشتری به موسسات تحصیلات عالی راه یابند. بانک جهانی نیز در این راستا ۲۵۰ میلیون دالر کمک می‌کند.
بنا بر آمار رایه شده از سوی این وزارت در سال جاری ۳۰۰ هزار نفر از مکاتب افغانستان فارغ می‌شوند و به خاطر همین روی بالا بردن ظرفیت دانشگاه‌ها کار جریان دارد. در امتحان کانکور سال ۱۳۹۲ حدود ۱۰۰ هزار تن از اشتراک کننده‌گان کانکور به دلیل نبود ظرفیت در دانشگاه‌های افغانستان بی‌نتیجه ماندند.
عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی روز سه شنبه در محفل تهداب‌گذاری ساختمان کمپیوتر ساینس در دانشگاه کابل گفت: «تعداد فارغان ما هر سال بیشتر می‌شود. سال قبل حدود ۱۸۰ هزار نفر از معارف فارغ شدند، امسال حدود ۳۰۰ هزار نفر فارغ می شود.»
آقای عبید گفت که وزارت تحصیلات عالی تلاش دارد تا با ساختن ساختمان‌های جدید تدریسی و لیلیه‌ها، ظرفیت جذب را بیشتر کند. اما این وزارت هنوز اعلام نکرده که در سال جاری ظرفیت جذب چه تعداد از داوطلبان کانکور را دارد.
آقای عبید گفت که حدود ۳۰ پروژه انکشافی در کابل و ولایات افغانستان تحت کار هستند تا زمینه‌های بیشتری برای جذب دانشجویان فراهم شود.
عبید گفت که این پروژه‌ها برای جذب تمام داوطلبان کانکور کافی نیست. او افزود: «با وجود بوروکراسی یا کاغذ بازی که در این کشور است، ما تلاش داریم تا مشکلات را برطرف کنیم و نظر به تعداد روز افزون محصلین پروژه‌های بیشتری داشته باشیم و محصلان بیشتری را جذب کنیم.»
وزارت تحصیلات عالی می‌گوید اعمار ساختمان‌های جدید دانشکده‌ها با ظرفیت بیشتر یکی از برنامه‌های این وزارت است. در آخرین اقدام از این دست، این وزارت به کمک مالی جاپان سنگ تهداب ساختمان جدید دانشکده ساینس را گذاشت.
وزیر تحصیلات عالی گفت: «امروز شاهد گذاشتن سنگ تهداب کمپیوتر ساینس به ارزش ۸٫۲ میلیون دالر امریکایی در پوهنتون کابل هستیم.» قرار است این ساختمان در مدت ۱۸ ماه تکمیل شود. با تکمیل این ساختمان، دانشکده ساینس قابلیت بیشتر جذب را خواهد داشت.
بهبود کیفیت
از سوی دیگر وزارت تحصیلات عالی می‌گوید تلاش‌ها برای تجهیز دانشکده‌های مختلف با لابراتوارها نیز ادامه دارد. این در حالیست که اکثر لابراتوارها در جریان جنگ‌ها از کار افتاده اند و رشته های علوم طبیعی نیز تنها به درس های نظری اکتفا می کنند.
آقای عبید گفت که در دو ماه اخیر بیش از ۳۰ لابراتوار در دانشگاه ها فعال شده، تا در کنار کمیت، به کیفیت تحصیلی نیز توجه شود. او اضافه کرد: «در دو ماه گذشته ما ۳۵ لابراتوار را تجهیز کردیم. ما باید تمام پوهنتون ها را اکمال کنیم تا جواب گوی بهبود کیفیت در نهادهای تحصیلی ما باشد.»
به گفته آقای عبید بانک جهانی وزارت تحصیلات عالی را در تجهیز لابراتوارهای بیشتر کمک می کند. او خبر داد که این بانک وعده پرداخت ۲۵۰ میلیون دالر را برای ساخت زیر بناها، بورسیه های تحصیلی و فعال سازی لابراتوارها، داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.