فرعونیان را پایانـی هســت؟

گزارشگر:ماندگار - ۲۵ اسد ۱۳۹۲

هزاران تن از هواداران اخوان‎المسلمین روز گذشته بار دیگر به خیابان‎ها ریخته و بر ضد حکومت نظامی مصر دست به راه‎پیمایی زدند.
هواداران اخوان‌المسلمین با شعار «مرگ بر حکومت نظامی» گفته‎اند که آمادۀ کشته‌شدن در راه رسیدن به اهداف خود هستند.
حکومت مشروع و مردمی مرسی به تاریخ۱۴سرطان امسال توسط کودتاچیان نظامی ارتش و پولیس مصر سرنگون شد و گفته می‌شود که تا اکنون هزاران تن از مردم مصر به هواداری از اخوان‌المسلمین و محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده، کشته و زخمی شدند.
اما آن‌گونه انتظار می‌رفت این قتل‌های عام در مصر با واکنش‌های جدی جامعه جهانی مواجه نشده است.
این در حالی است که آنچه در مصر اتفاق افتاده به گونه آشکارا ظلمی در حق انسانیست و جامعه بشری است که بادرد و اندوه جهان و قدرت‌های بزرگ با بی‌تفاوتی از کنار آن می‌گذرند.
مردم مصر در این روزها توسط قصاب‌های چون عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع، عدلی منصور رییس جمهور موقت، حازم بیلاوی نخست وزیر، محمد ابراهیم وزیر داخله قتل عام می‌شوند و به خصوص که وزیر داخله و نخست‌وزیر رژیم کودتایی مصر قتل هواران مرسی توسط ارتش و پولیس را تمجید کرده است.
کشتار اخیر مردم مصر بر اساس معیارهای قوانین بین‌المللی دفاع از حقوق بشر یک جنایت علیه بشریت به شمار می‌آید، چرا که افراد غیرنظامی را مورد هدف قرار داده و عملیات حمله به تحصن‌کننده‌گان مسالمت‌آمیز نیز به صورت هماهنگ صورت گرفته و در سطح وسیعی اجرا شده است و علاوه بر آن، طی این عملیات از سلاح‌های گرم علیه تحصن‌کننده‌گان غیر مسلح استفاده شده و خیمه‌ها نیز روی سر بسیاری از آن‌ها به آتش کشیده شده و در نتیجه برخی از تحصن‌کننده‌گان در درون این خیمه‌های آتش گرفته به کلی سوختند.
بااین همه اخوان‎المسلمین مصر اعلام کرد با وجود این‌که هزاران‌تن از طرفدارانش در خون غلطیده‌اند، تصمیم دارد تا نظام کودتایی مصر را از راه مبارزۀ مسالمت‌آمیز سر نگون کند.
رهبر اخوان المسلمین مصر در اولین واکنش به کشتارهای اخیر در مصر، ضمن متهم کردن «کودتاچیان» به تلاش برای ایجاد دولتی امنیتی اعلام کرد، تازیانه‌های عذاب روزی بر سر کودتاچیان فرود خواهد آمد.
وزارت بهداشت مصر اعلام کرده که تعداد کشته‌های درگیری‌های روز چهارشنبۀ این کشور به ۶۳۸ تن افزایش یافته است.
اما اخوان‌‎المسلمین مصر اعلام کرده که بیش از ۲۰۰۰ تن از هوادارانش از سوی ارتش و کودتاچیان کشته شده‌اند.
روز گذشته نیز شماری از هواداران اخوان‎‏المسلمین از جانب از سوی ارتش مصر کشته شده و زخمی شده‎اند. آمار دقیق تلفات تا اکنون مشخص نشده است؛ اما گفته می شود میلیون ها تن در خیابان ریخته و اخوان‌المسلمین این روز (جمعه ۲۵ اسد مطابق ۱۶ اگست) را «جمعۀ خشم» نام گذاری کرده است.
محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین مصر که در این کشور تحت پیگرد قضایی است، روز جمعه در پیامی اعلام کرد: کودتاچی‌ها ظرف تنها یک روز بیش از آن تعداد را که نظام حسنی مبارک (دیکتاتور سابق مصر) در جریان انقلاب مصر قتل عام کرد، به خاک و خون کشیدند.
وی همچنین مسوولان دولت جدید مصر و گروه‌هایی که از آنها به عنوان کودتاچیان مصر یاد کرد را به برکناری محمد مرسی با هدف تشکیل دولتی امنیتی و پولیسی متهم کرد.
محمد بدیع، که از زمان برکناری مرسی به مکان نامعلومی رفته است، از طرفداران اخوان المسلمین خواست تا به «مقاومت مسالمت‌آمیز» خود در برابر ارتش و نظام حاکم در مصر ادامه دهند.
رهبر اخوان المسلمین با بیان اینکه «کودتاچیان مصر روزی از سوی خداوند عذاب خواهند شد» گفت: برخی از مردم گمان می‌کنند که خدا یا پادشاه ملت هستند لذا ظلم و استبداد می‌کنند و تلاش دارند مردمی که خداوند آنها را آزاد خلق کرده به برده‌گی بگیرند. من در حالی امروز این حرف‌ها را می‌زنم که از جنایت‌های وحشیانه کودتاچی‌ها در ارتش و پولیس علیه تجمع‌کننده‌گان در رابعه العدویه و میدان النهضه به درد آمده‌ام.
بدیع حوادث خشونت‌آمیز روز چهارشنبه در مصر را جنایتی جدید در تاریخ این کشور توصیف کرده و گفت: این اقدامات وحشیانه تنها توسط وحشیانی چون هلاکو(رهبر مغول‌ها در لشکرکشی به غرب) قابل انجام است.
وی ادامه داد: مبارک ظرف ۱۸ روز انقلاب در مصر کمتر از ۱۰۰۰ شهروند مصری را به قتل رساند در حالی این قاتلان دو هزار مصری را در کمتر از نیم روز به خاک و خون کشیدند.
بدیع در پایان تأکید کرد: کودتاچی‌ها هدفشان سلطه بر قدرت است تا بدین وسیله بتوانند حکومتی نظامی، دیکتاتوری و پولیس در مصر تشکیل دهند.
محمد بلتاجی یکی دیگر از مقام‎های ارشد اخوان‏‎المسلمین که دختر هفده ساله‌اش در میان کشته‌شده‎گان دیده می‌شود، اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی رهبر نظامی کودتا کشور ما را به سوی جنگی داخلی سوق می‌دهد، ولی اخوان این هدف او را نقش بر آب خواهد نمود.
او از ملت مصر خواست تا به خیابان‌ها بریزند و حکومت نظامیان را ساقط سازند. او گفت: «ما ملتزم به مبارزۀ صلح‌آمیز هستیم. توپ و تانک و مرمی و خون نمی‌تواند مانع حرکت ما شود. ما دارای قضیه‌یی عادلانه هستیم که نه با خون و مرگ نابود می‌شود و نه هم با گذشت زمان. ما در عصری دیگر زنده‌گی می‌کنیم. عصری که ملت‌های جهان طعم آزادی را چشیده اند. ما به هیچ صورت از حق خویش گذشتنی نیستیم».
مایۀ شرمساری برای جهان اسلام
در میان کشورهای جهان و منطقه، ترکیه سخت‌ترین واکنش را در برابر «قتل عامِ» هوادان اخوان‎المسلمین داشت.
عبدالله گل رییس جمهور ترکیه روز جمعه ازحوادث خونین مصر به شدت انتقاد کرد و آن را به عنوان «مایۀ شرمساری برای جهان اسلام و دنیای عرب» خواند.
دو کشور ترکیه و مصر روز پنجشنبه به دنبال حمله ارتش مصر به حامیان محمد مرسی، رییس جمهور برکنار شده مصر سفرای خود را از پایتختهای یکدیگر فراخواندند.
ساعاتی پس از آنکه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه اعلام کرد رهبران مصر به دلیل حمله ارتش به حامیان مرسی باید به میز محاکمه کشیده شوند، دو کشور سفیران خود را برای رایزنی فراخواندند.
اردوغان همچنین غرب را به چشم پوشی از حوادث خونین مصر متهم کرد و نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را در این زمینه خواستار شد. عبدالله گل هم روز جمعه انتقادات خود را در باره حوادث مصر مطرح کرد. عبدالله گل در این باره گفت: «من به شدت از کشته‌شدن تک تک مردم مصر طی این حوادث ناراحت هستم.» عبدالله گل که در حال دیدار از جمهوری آذربایجان است در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد: «آنچه که در مصر اتفاق افتاد، مایه شرمساری جهان اسلام و دنیای عرب است.»
تحلیل گران
بشیر احمد انصاری پژوهشگر سیاسی در واکنش به کشتار هوادان اخوان‎المسلمین نوشته که «زبان ناتوان و قلم شکسته‌ام از تعبیر این صحنه عاجز است. نمی‌دانم چه بنویسم چون وضوح این تصویر بی‌واژه و این روایت سکوت گویا تر از هزار مقاله و تحلیل جلوه می نماید.»
او با انتقاد تند از جامعۀ جهانی نوشته است: «کجا شدند آن همه لشکرهای «حقوق انسان» و «حقوق کودک» و «حقوق زن» و «مدافعان دموکراسی» و «آزادی بیان و عقیده» و طرفداران «آزدی سیاسی» حکومت‌های «تمدن گستر» و «پارلمان‌های دموکراتیک» غربی و شرقی! آیا فرصت آن رسیده است که ارزش‌های فوق از شرق به غرب صادر شوند، همان طوری که پیام‌های محمد و موسی و عیسی علیهم السلام دیروز همین مسیر را پیمودند.
او در صفحۀ فیسبوکش همچنان نوشته است: آنهایی‌که کشته شدند، شایستۀ این مرگ بوده اند، چون گناهی بزرگتر از این نیست که برنده انتخاباتی آزاد شد. آزادی و انتخابات و دموکراسی واقعی خطری است که باید با توپ و تانک کوبیده شود.
در این حال، سروش دباغ پژوهشگر ایرانی نوشته که به رغم خطاهای مرسی، مداخلۀ ارتش و به زیر کشیدن رییس‌جمهورِ قانونی کشور مصر به مددِ کودتا به هیچ وجه قابل توجیه نیست و به نهادینه‌شدن ساز و کار دموکراتیک هیچ مددی نرساند؛ کما اینکه نتایجِ آن اقدام ناموجه و ناسنجیدۀ ارتش را امروز به رأی العین می بینیم: «آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست». سوگمندانه، در فضای تلخ و خونبارِ کنونی مصر، «آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»؛ آرمان‌های دموکراتیک و اخلاقی به محاق رفته و آینده‌یی مبهم و ناروشن و غبارآلود در انتظار نیروهای دموکرات و تحول خواه است. با توجه با حوادث اخیر، می‌توان سستی و بطلانِ تحلیلِ عده‌یی در حمایت از کودتای مصر را به سهولت دریافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.