استاد سیاف نامـزد مـورد حمـایت کـرزی نیست

گزارشگر:ماندگار - ۲۶ اسد ۱۳۹۲

برخی جریان‏های سیاسی و آگاهان می‎گویند که نامزد «اصلی و نهایی» حامد کرزی در انتخابات پیش‎رو استاد سیاف نیست، اما رییس‎جمهور کرزی با مطرح‌کردن این که نامزد مورد حمایت او در انتخابات ریاست‎جمهوری پیش‌رو استاد سیاف است، در تلاش ایجاد اختلاف و تفرقه میان مجاهدین و نیروهای مقاومت می‎باشد.

حامد کرزی اخیراً در دیدار با شماری از رهبران سیاسی و چهره‎های مطرح کشور، از آن‎ها خواسته که در انتخابات پیش‎رو از نامزدی استاد سیاف حمایت کنند.
اما ایتلاف ملی افغانستان این اقدام آقای کرزی را «تکتیک انتخاباتی» دانسته، باورمند است که نامزد اصلی و نهایی مورد حمایت حامد کرزی در انتخابات آینده استاد سیاف نیست.
سید حسین آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان به روزنامۀ ماندگار گفت که رییس‌جمهور کرزی با این «تکتیک انتخاباتی‎اش» می‎خواهد در صفوف جریان‎های سیاسی متعلق به مجاهدین و گروه‎های مقاومت تفرقه و اختلاف ایجاد کند.
او گفت که استاد سیاف که از رهبران مجاهدین است، باید این مسأله را درک کند.
آقای سانچارکی می‏گوید که رییس‎جمهور کرزی به دنبال حمایت از نامزدی است که «صد فیصد مورد اعتمادش قرار داشته باشد». به گفتۀ او، استاد سیاف نامزد مورد اعتماد رییس‎جمهور کرزی نمی‎تواند باشد.
به گفتۀ او، حامد کرزی احتمالاً از نامزدی حمایت خواهد کرد که متعلق به خانوادۀ وی باشد.
در این حال، وحید مژده آگاه سیاسی می‌گوید که از دو سال بدین سو کرزی و امریکایی‎ها تلاش داشتند که بر سر نامزد مشترک در انتخابات به توافق برسند، پیش از حمله برجان اسدالله خالد نامزد امریکا و حامد کرزی او بود؛ اما پس از آن که او مورد حمله قرار گرفت، گزینۀ آن‎‌ها تغییر کرد.
آقای مژده به روزنامۀ ماندگار گفت که رییس‌جمهور کرزی چندی پیش گفته بود که حکومت بعدی باید برای مقام‎های کنونی دولت مصونیت بخشد و آقای کرزی فکر می‏کند که در تحت ریاست استاد سیاف آن‎ها می‏‎توانند مصون باشند.
اما آقای مژده بر حمایت رییس‎جمهور کرزی از استاد عبد رب الرسول سیاف تردید دارد.
او می‏گوید که رییس‏جمهور کرزی کسی است که بارها بسیاری از افراد مهم و سیاسیون کشور را به دریا تشنبه برده و تشنه دوباره برگردانده است.
به باور او، روزی خواهد رسید که استاد سیاف را نیز چنین کند و برای او بگوید که شما پروندۀ نقض حقوق بشر دارید و ما نمی‎‏توانیم مشترک به پیش برویم.
وحید مژده معتقد است که طرح اجماع ملی استاد سیاف، همان طرح اجماع حامد کرزی است؛ آقای کرزی می‎خواهد طرحش را از طریق استاد سیاف عملی سازد.
به باور او، این شروع بازی است و تا پایان چهره‏های تازه‎یی مطرح خواهند شد و بازی‎های دیگری را ما شاهد خواهیم بود.
نشست انتخاباتی استاد سیاف
برخی از نزدیکان استاد سیاف از برگزاری نشست مهمی در رابطه به انتخابات ریاست‏جمهوری سال آینده و عبور افغانستان از سال ۲۰۱۴ تا دو هفتۀ دیگر سخن می‎زنند.
قرار است استاد سیاف در این نشست طرح اجماع ملی خویش را ارایه کند و همچنان احتمالاً از نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری سخن خواهد زد.
داوود کلکانی عضو مجلس نمایند‏‎ه‎‏گان و از اعضای حزب اتحاد اسلامی افغانستان، به روزنامۀ ماندگار گفت که هدف از طرح اجماع ملی استاد سیاف، عبور از سال ۲۰۱۴، برگزاری انتخابات ریاست‎جمهوری شفاف و مقابله با چالش‎ها می‎‌باشد.
به گفتۀ آقای کلکانی، این طرح با تمامی جریان‏های سیاسی داخل و بیرون حکومت، نهادهای مدنی و احزاب سیاسی شریک ساخته شده است.
عضو حزب اتحاد اسلامی افغانستان می‏گوید که طرح اجماع ملی استاد سیاف و حامد کرزی یکی است. به گفتۀ او، نخستین‌بار این طرح را استاد سیاف به حامد کرزی ارایه کرد بود و آقای کرزی از آن در کنفرانسی سخن زد.
وحید مژده در بارۀ مصارف نشستی که قرار است تا دو هفتۀ دیگر از سوی استاد سیاف برگزار شود، می‎گوید که مصارف این نشست از جانب حامد کرزی پرداخته خواهد شد، زیرا او که یک میلیارد دالر کابل بانک را پرداخت، هزینۀ برگزاری این نشست که ۳۰ تا ۵۰ میلیون دالر هزینه برخواهد داشت، برای او بسیار دشوار نیست.
اما داوود کلکانی می‎گوید که نشست آن‎ها هیچ هزینۀ در بر نخواهد داشت، چون قرار نیست در این نشست به کسی غذا داده شود.
معرفی نامزد مشخص از سوی شورای همکاری احزاب
سخنگوی ایتلاف ملی همچنان از رأی‎زنی‌های شورای همکاری احزاب و ایتلاف‌های سیاسی تا ده روز دیگر به نتیجۀ قابل حساب دست خواهند یافت.
فاضل سانچارکی گفت که رأی‎زنی‎ها میان جریان‎ها و احزاب سیاسی جریان دارد و به نتایج ملموسی نیز در زمینۀ معرفی یک نامزد مشخص در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری از سوی «شورای همکاری احزاب و ایتلاف‎های سیاسی» دست یافته‌ایم.
او تأکید کرد که گروه‎ها و احزاب سیاسی با هماهنگی و وحدت نشان خواهند داد که قادر به معرفی یک نامزد واحد در انتخابات آتی ریاست‎جمهوری هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.