سفیر استرالیا در کابل: هرگز غیرقانونی به استرالیا نیایید!

- ۲۸ اسد ۱۳۹۲

سفیر استرالیا در افغانستان گفت از آغاز اجرای قانون جدید در استرالیا در باره برخورد با پناهجویان غیرقانونی شش گروه به جزیره پاپوا گینه نو فرستاده شده‌اند که بیش‌تر ایرانی هستند.
جان فیلیپ، سفیر استرالیا در کابل گفت که پرونده پناهجویان غیرقانونی با همکاری کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان و دولت این کشور بررسی می‌شود و هدف از این سیاست جلوگیری از قاچاق انسان توسط کسانی است که می‌گویند اگر شما پنج، ده یا بیست هزار دالر بدهید شما را به استرالیا خواهیم رساند. آن چه سیاست فعلی می‌گوید این است که هرگز به صورت غیرقانونی به استرالیا نیایید.
فلیپ گفت: آن چه حکومت کنونی انجام می‎دهد این است که کسانی را که قصد آمدن به استرالیا از طریق دریا را دارند، در صورتی که به درد سر بیفتند، نجات دهد و اگر وارد سرزمین اصلی استرالیا یا یکی از جزایر آن شوند، به آن‌ها غذا و سرپناه می‌دهد، اما آن‌ها مجوز اقامت در استرالیا را دریافت نخواهند کرد.
او که با بی بی سی صحبت می کرد در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل استرالیا برای جذب نیروی متخصص و برخورد سختگیرانه با دیگر پناهجویان، غیرعادلانه نیست، گفت: «ما کسانی را جذب می‎کنیم که فکر می‌کنیم برای اقتصاد استرالیا مفیدترهستند. بنابراین ما افراد حرفه‌یی را می‌پذیریم. در سال جاری ۱۴۰ هزار نفر را پذیرفتیم که بیست هزار نفر آن‌ها افرادی هستند که به دلیل مسایل حقوق بشری قبول شده‌اند. عده‌یی از آن‌ها افراد تحصیلکرده هستند، بخش عمده و بزرگ‌تر آن‌ها کسانی هستند که به خانواده‌های خود در استرالیا پیوسته‌اند.»
فلیپ گفت: «از آغاز اجرای سیاست جدید، شش گروه به پاپوا گینه نو فرستاده شده‌اند که بیش‌تر ایرانی هستند. در سال جاری هجده هزار نفر به صورت غیرقانونی از طریق دریا وارد استرالیا شده‌اند که از جمله بیش از دو هزار و چهارصد نفر افغان هستند. این که چه تعداد افراد در دریا غرق شده‌اند، آماری در دست نیست.»
سفیر استرالیا در کابل درباره برخورد کشورش با خانواده‌ها و افراد مجردی که با قایق به استرالیا سفر می‌کنند اظهارکرد: بیش‌تر افراد مجرد مرد هستند اما سعی می‌کنند با ارایه خدمات و مراقبت‌های بیش‌تر به خانواده‌ها، زنان و کودکان مانع سوء استفاده از آن‌ها شود.
ورود پناهجویان به استرالیا، به یکی از موضوعات مهم در جریان رقابت‌های انتخاباتی در استرالیا بین احزاب تبدیل شده است و حزب اصلی مخالف دولت گفته که در صورت پیروزی در انتخابات، همه قایق‎هایی را که وارد استرالیا می‎شوند به مبدا حرکت آن‌ها، مسترد می کند. بر اساس سیاست‌های جدید استرالیا، افرادی که به صورت غیرقانونی توسط قایق وارد استرالیا شوند، مجوز اقامت دریافت نخواهند کرد و تا کنون شش گروه به پاپوآ گینه نو و جزایر نائورو در اقیانوس آرام منتقل شده‎اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.