طالبان: تصمیم نداریم قطر را ترک کنیم

- ۲۸ اسد ۱۳۹۲

یک مقام طالبان مدعی شد، آن‎ها در حال بررسی گزینه‌های خود به منظور تغییر مکان دفتر سیاسی‌شان از قطر به یک کشور دیگر به دنبال بروز بن‌بست در فرآیند صلح اند.
این مقام طالبان که نام خود را فاش نساخت، اظهار کرد: با وجود این طالبان قصد ندارد که فرآیند قطر را به طور کامل رها کند و نماینده‌گان آن‌ها همچنان در این کشور باقی خواهند ماند.
این مقام طالبان که ماه گذشته میلادی به قطر سفر کرده بود، به روزنامه اکسپرس تریبون گفت: رهبران طالبان احتمالاً یک تیم مذاکره‌کنندۀ جدید را در صورت اتخاذ تصمیم نهایی به منظور گشایش دفتری در یک کشور دیگر منصوب خواهند کرد.
اخیراً دولت افغانستان اعلام کرد که تنها در صورتی وارد فرآیند صلح با طالبان خواهد شد که طالبان قبول کند دفتر خود را یا در ترکیه و یا در عربستان سعودی باز کند.
یک مقام دیگر طالبان به روزنامه اکسپرس تریبون گفت که این گروه با ترکیه روابطی را برقرار کرده و نماینده‌گان آن در ماه‌های اخیر دو بار به ترکیه سفر کرده‌اند.
وی افزود: مقامات طالبان آخرین بار در ماه اپریل تقریباً همان زمانی که هشت مهندس ترک در ولایت لوگر به دنبال فرود اضطراری هلی کوپتر حامل آن‌ها ربوده شدند به ترکیه سفر کردند.
به گفته این مقام طالبان، آن‎ها همچنین سفرهای متعددی به عربستان سعودی داشته‌اند.
در این میان دولت افغانستان روز یکشنبه تأکید کرد که موضعش حمایت از گشایش دفتر طالبان در ترکیه و یا عربستان است.
جانان موسی زی، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان گفت: افغانستان روابط دوستانه و بسیار نزدیکی با ترکیه و عربستان سعودی دارد و به همین دلیل است اگر دفتر طالبان در هر کدام از این دو کشور گشایش یابد ما از این مساله حمایت می‌کنیم.
با وجود این وی تاکید کرد که اولویت نخست افغانستان این است که باید طالبان دفتر خود را در کابل باز کند.
وی تاکید کرد، دولت افغانستان خواهان آن است که شورای عالی صلح افغانستان مستقیما مذاکراتی را با نماینده‌گان واقعی طالبان داشته باشد.
موسی زی تاکید کرد که دولت افغانستان امیدهای فراوانی را در رابطه با سفر حامد کرزی، رییس‌جمهوری کشور به پاکستان در اواخر ماه جاری میلادی دارد.
وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد: امیدوار هستیم که این سفر فصل جدیدی را در زمینه همکاری‌های قدرتمند، صادقانه و نتیجه محور میان دو کشور ما آغاز کند زیرا کشورهای ما در زمینه امنیت، ثبات، موفقیت و توسعه اقتصادی سرنوشت یکسانی را دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.