چرا دیپلومات وزیر داخله می‌شود؟

- ۱۰ سنبله ۱۳۹۲

بر بنیاد نامه رسمی که از ارگ ریاست‌جمهوری به رسانه‌ها رسیده، حامد کرزی رییس‌جمهوری افغانستان در فرمانی محمد عمر داوودزی سفیر افغانستان در اسلام آباد را به عنوان سرپرست و نامزد وزارت امور داخله تعیین کرده است.
پیش از این عمر داوودزی سفیر افغانستان در پاکستان بود و پیش‌تر از آن به حیث رییس دفتر رییس‌جمهور کرزی کار می‌کرد.
اما چه‌گونه آقای داوودزی وزیر داخله می‌شود؛ کسی که کوچک‌ترین تجربه نظامی‌گری در کشور نداشته است.
چنان به نظر می‌رسد که این تصمیم آقای کرزی به سفر او به اسلام آباد رابطه داشته باشد؛ زیرا پیش از این گفته می‌شد که آقای داوودزی یکی از نامزدان جدی ریاست‌جمهوری است و او تلاش‌هایی را هم در این زمینه سامان داده بود.
بنابراین، ممکن است که آقای کرزی در بیستمین سفرش به پاکستان به آقای داوودزی وعده داده باشد که برای کنار رفتن از نامزدی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری، حاضر است به او سهم مهمی در حکومت بدهد.
در غیر آن چه دلیلی می‌تواند قناعت مردم را فراهم آورد که یک دیپلومات و فعال سیاسی که در عمرش دست به تفنگ و تنفنگچه نبرده باشد، بتواند وزیر داخله یک کشور شود و یا اولویتی برای احراز این پست مهم نظامی داشته باشد.
البته یک مورد دیگر را هم نمی‌شود نادیده گرفت و آن این که معرفی آقای داوودزی به حیث وزیر داخله، بر اساس رایزنی‌های مقام‌های پاکستانی صورت گرفته باشد.
زیرا آقای داوودزی در زمانی که به حیث رییس دفتر رییس‌جمهور هم کار می‌کرد، گاه‌گاهی از جانب برخی‌ها متهم به نزدیک بودن با پاکستان می‌شد و بعد که سفیر افغانستان در پاکستان شد، نیز چنین ادعاها و اتهام‌ها مطرح بود.
اگر چنین اتهام‌ها و ادعاها درست هم نباشند، تعیین سفیر افغانستان در پاکستان به عنوان وزیر داخله کشور سوال‌برانگیز است. شاید آقای داوودزی یک شخص دلسوز برای وطن و مردم و دیپلومات ورزیده‌یی هم باشد؛ اما برای وزارت داخله‌ اصلاً ساخته نشده است و به این مسلک، تجربه او رابطه‌یی ندارد.
در همین حال، به نظر می‌رسد که گزینش آقای داوودزی به عنوان وزیر داخله، می‌تواند برای آقای کرزی در انتخابات پیش رو از اهمیت به سزایی برخوردار باشد؛ زیرا گفته می شود که آقای داوودزی توانایی زیادی در استفاده از امکانات و منابع وزرات داخله به نفع یک نامز مشخص می‌تواند داشته باشد و آقای کرزی می‌خواهد که او را در امر یاری رساندن به نامزد مورد نظرشان تشویق کند تا بتواند در پیروزی نامزد موثر واقع شود.
حالا چه دلایل بالا یا هر دلیلی که باشد، واقعیت این است که آقای داوودزی به حیث سرپرست وزرات داخله تعیین شده و قرار است برای وزیرشدن در این وزارت برای دریافت رای اعتماد به مجلس نماینده‌گان برود.
دیده شود که آیا مجلس نماینده‌گان در دادن رای اعتماد به او به حیث وزیر داخله کشور چه اقدامی خواهند کرد.
ایجاب می‌کند که وزیر داخله افغانستان یک افسر باتجربه و بالیاقتی که بتواند این نهاد مهم را یاری رسانده و به بالا ببرد، باشد و باید از آقای کرزی پرسیده شود که چه اولویتی برای اقای داوودزی به حیث وزیر داخله دارد.
بنابرین پیشنهاد ما هم به آقای کرزی و هم به اعضای مجلس نماینده‌گان این است که کاری نکنند که اعتبار و اعتماد مردم نسبت به انتخابات از بین برود و چنین فکری پدید بیاید که آقای کرزی در تلاش مدیریت انتخابات آینده و مهندسی یک تقلب بزرگ برامده است؛ بنابر این باید قبل از هر اقدامی به ابعاد مختلف آن فکر کرد.
برای پاکستان وزارت داخله افغانستان از اهمیت به سزایی برخوردار است و ممکن است که سیاست‌مدران پاکستانی در تعیین آقای داوودزی به این سمت به رییس‌جمهوری کرزی مشوره داده باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.