آگاهان در پیوند به اظهارات اخیر کرزی: حکومت نیز نزد مردم پاسخگو است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۱ سنبله ۱۳۹۲

همانطوری که طالبان به‌خاطر جنایت‏‎ها و کشتارهای‎شان نزد مردم افغانستان پاسخگو و مسوول هستند، دولت افغانستان نیز نسبت به ناتوانی‎اش در مهار خشونت‎ها و جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، نزد مردم افغانستان مسوول و حساب‎ده است.

شماری از آگاهان با بیان این مطلب می‎گویند که دولت افغانستان تا اکنون دوست و دشمن خود را نشناخته است.
در خبرنامه‌یی که روز شنبۀ هفتۀ جاری ارگ ریاست جمهوری به رسانه‌ها فرستاد، در آن به نقل از رییس‎جمهور کرزی گفته شده است که رهبران و فرماندهان طالبان با انجام جنایات‌شان نزد مردم افغانستان پاسخ‌گو خواهند بود.
رییس‌جمهور کرزی گفته که طالبان به اشارۀ باداران‌شان غیر نظامیان را می‌کُشند و این اقدام آنان نشان‌گر ناتوانی آنان در برابر حکومت افغانستان است.
اما جنرال نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی سخنان حامد کرزی را عوام‌فریبانه دانسته می‌گوید، همان طور که دهشت‌افگنان نزد مردم افغانستان مسوول و پاسخ‌گو هستند، دولت افغانستان نیز باید نزد مردم حساب‌ده و پاسخ‌گو باشند.
این آگاه نظامی می‌گوید، مردم افغانستان دوست و دشمن خود را می‌شناسند؛ بنابراین تیم حامد کرزی که صلاحیت اجرایی را در اختیار دارد، باید با دشمنان افغانستان رفتار قاطعانه داشته باشند.
به گفتۀ جنرال علومی، آخرین تلاش حامد کرزی برای بقای‌اش، سفر بدون آجندا و بی‌حاصل به پاکستان بود که بدون طرح و برنامه به این کشور سفر کرد و بدون دست‌آورد به کشور باز گشت.
وی تأکید کرد، تأمین صلح و ثبات، دعوت پاکستان به همکاری صادقانه و متوجه ساختن استخبارات پاکستان مبنی بر این‌که بی‌ثباتی افغانستان سبب بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد، باید از اولویت‌های برنامۀ سفر حامد کرزی به پاکستان می‌بود.
او همچنان افزود، اما متأسفانه رییس‌جمهور کرزی همواره تلاش کرده تا بحث آزاد سازیی زندانیان را مطرح کند، در حالی‌که آزاد سازی زندانیان باید از بحث‌های باشد که در آخر لیست مذاکرات قرار می‌داشت.
سید اسحاق گیلانی عضو مجلس نماینده‌گان، این سخنان رییس‌جمهور کرزی را به انتخابات ریاست مرتبط می‌داند.
اومی‌گوید، حامد کرزی از برگزاری انتخابات چندان راضی به نظر نمی‌رسد و می‌خواهد برای همیشه در سمت خود باقی بماند؛ بنابراین با ابراز چنین سخنانی می‌خواهد طالبان را عصبانی ساخته و روند برگزاری انتخابات را با چالش مواجه سازد.
گیلانی تأکید کرد، زمانی‌که وضعیت امنیتی خراب شود، انتخابات برگزار نخواهد شد و چنین وضیعتی یقیناً به نفع رییس‌جمهور کرزی خواهد بود.
به گفتۀ این عضو مجلس نماینده‌گان، تمام این سخنان برای خراب کردن وضعیت امنیتی ابراز شده تا بهانۀ باشد برای عدم برگزاری انتخابات.
به باور وی، حامد کرزی طالبان را یک روز برادر و دوست خوب خطاب می‎کند و روز دیگر آنان را به چنین الفاظی مسوول مرگ مردم می‌خواند؛ بنابراین می‌توان گفت که ابراز چنین سخنان به‌منظور عصبانی کردن طالبان انجام شده است.
اما داکتر طاهر هاشمی استاد دانشگاه کابل می‌گوید، این سخنان حامد کرزی بدون شک به سفر بدون حاصل‌ وی به پاکستان ارتباط مستقیم دارد.
وی اضافه کرد، حامد کرزی زمانی‌‌که از سفر پاکستان برگشت، بلافاصله اعلان کرد که طالبان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان نیستند؛ بنابراین چند مسأله واضح و روشن است.
او افزود، مسألۀ اول این‌که پاکستان ارتباط بسیار نزدیک با طالب‌ها دارد و آنان را هدایت و حمایت می‌کند و مسألۀ دوم این‌که مذاکره با طالبان بسته‌گی به خواست پاکستان دارد.
داکتر هاشمی گفت، مسألۀ مهم دیگر این‌که موضع پاکستان بسیار واضح و روشن است؛ اما دولت افغانستان یا خود را فریب می‌دهد یا این‌که تیم حامد کرزی در مسایل دیپلوماتیک ناکام است؛ بنابراین چنین اظهارات ناشی از ناکام‌های تیم حامد کرزی است.
به گفتۀ این استاد دانشگاه، مشکل اساسی این است که ما تا هنوز برای دوست و دشمن یک تعریف مشخص نداریم و یک رورش مناسب دیپلوماتیک را در برابر پاکستان اتخاذ نکرده ایم.
وی تأکید کرد، حکومت افغانستان یک روز طالب را دوست و روز دیگر دشمن خطاب می‌کند و این اقدام حکومت سبب شده تا مردم نتواند دوست و دشمن را خود بشناسد.
در تازه‌ترین حمله‌های انتحاری و انفجاری طالبان طی چند روز گذشته در ولایات هرات، فراه، هلمند، قندهار و غزنی حدود ۶۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند.
رییس‌جمهور کرزی این سخنان را در حالی ابراز می‌دارد که بارها طالبان را برادر خطاب کرده و گفته که حملات انتحاری از سوی گروه طالبان انجام نمی‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.