حملۀ طالبان بر یک پایگاه نیروهای امریکایی در ننگرهار

- ۱۱ سنبله ۱۳۹۲

گروهی از حمله کننده‌گان انتحاری، بر پایگاه نیروهای امریکایی در نزدیکی مرز پاکستان حمله کردند. چند انفجار و تیراندازی متداوم موجب بسته‌شدن شاهراه تورخم – جلال آباد شد. وسایط نقلیه ناتو همواره از این شاهراه عبور می‌کنند.
مقام‌ها گفته‌اند که این حمله صبح روز دوشنبه رخ داده و چندین وسیله نقلیه ناتو در جریان درگیری به آتش کشیده شده اند.
در آستانۀ مرحله کاهش سربازان ناتو به عزم خروج کامل این نیروها از افغانستان، طالبان حملات شان را شدت بخشیده اند. آنها مسوولیت این حمله در منطقه تورخم را نیز به دوش گرفته اند.
ناتو در اعلامیه‌یی تایید نموده است که « یک‌سلسله انفجارات» در این منطقه صورت گرفته است، اما افزوده است که هیچ یک از افرادش در این حادثه کشته نشده است. ناتو کدام گزارشی در مورد زخمی شده‌گان احتمالی این رویداد نیز ارایه نکرده است. عیسی خان زواک، ولسوال مومند دره، منطقه‌یی که این پایگاه در آن واقع شده است، گفته که در این حادثه به نیروهای افغان نیز آسیبی نرسیده است.
احمد ضیا عبدالزی، سخنگوی والی ننگرهار گفته است که چندین تن از جنگجویان طالب که واسکت های انتحاری پوشیده بودند و با خود سلاح های دیگری هم داشتند، این حمله را به راه انداختند.
به گفته وی: «نیروهای افغان و ایالات متحده امریکا به حملات شورشیان با تیراندازی پاسخ دادند.» او علاوه نموده است که هلیکوپترهای ناتو در جریان درگیری بر فراز این پایگاه در حال پرواز بودند.
عبدالزی گفته است: «شاهراه بین شهر جلال آباد و تورخم که مهم ترین راه اکمالاتی نیروهای ناتو می باشد، مسدود شده است. جنگجویان دو سوی خط مرزی، این خط اکمالاتی ناتو را مورد حمله قرار می دهند و این منجر بدان شده است که بخش زیاد اکمالات به جای آنکه از طریق پاکستان صورت گیرد، از راه آسیای میانه تامین می شود.»
یک مقام امنیتی می‌گوید که این پایگاه یک نقطه ایستگاهی برای انواع متعدد وسایطی بوده است که توسط ایالات متحده امریکا و سایر نیروهای ناتو در افغانستان مورد استفاده قرار می گیرند.
معصوم خان هاشمی، معاون فرمانده پولیس ننگرهار گفته است که چندین وسیله نقلیه به آتش کشیده شدند و موترهای اطفاییه برای خاموش ساختن شعله های آتش به محل فرستاده شدند.
فردی با نام ذبیح الله مجاهد، که خود را سخنگوی طالبان می‌نامد، در اعلامیه‌یی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است که گروه شورشی نامبرده در عقب این حمله بوده است. او مدعی شده است که در جریان این حمله چندین زره پوش تخریب شده اند. اظهارات او از سوی مقامات رسمی تایید نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.