نماینده‎گان زن در شوراهای ولایتی: نگران امنیت‎مان هستیم

- ۱۱ سنبله ۱۳۹۲

شماری از نماینده‎‌گان زن در شوراهای ولایتی می‌گویند که آنان با تهدیدات و مشکلات گوناگونی در عرصۀ کاری خویش مواجه اند.
نا امنی‌ها، حضور کمرنگ زنان در شوراهای ولایتی و مداخلۀ مقام‌های محلی در امور شوراهای ولایتی از عمده‌ترین مشکلات زنان در این شوراها خوانده می‌شوند.
شماری از نماینده‌های زن در شوراهای ولایتی در نشستی که به هدف بحث روی مشکلات زنان شوراهای ولایتی به روز دوشنبه در کابل برگزار شده بود، گفته‌اند مشکلات امنیتی و اجتماعی سبب شده تا آن در کارهای شان با محدودیت‌هایی روبرو شوند.
راضیه سعادت عضو شورای ولایتی کاپیسا گفته است: « مشکلات فرا راه خانم‌ها بسیار زیاد است، مشکلات عمده و اساسی که خانم‌ها به آن مواجه هستند، مشکلات امنیتی، خشونت در برابر زنان و حضور کم رنگ شان در ادارات دولتی می‌باشد.»
محترمه امین عضو شورای ولایتی ننگرهار نیز می‎گوید: « در مجموع در افغانستان مشکلات زیاد در برابر زنان وجود دارد. در ولایت ننگرهار زنانی که در شوراهای ولایتی کار می‌کنند در قدم نخست با مشکلات امنیتی مواجه اند، زیرا امنیت با گذشت هر روز بدتر شده می‌رود.»
در این نشست دو روزه که از سوی اداره ارگان‌های محلی افغانستان به هدف بحث و دریافت راه‌های حل مشکلات زنان در شوراهای ولایتی، در کابل راه‌اندازی شده زنان از تمام شورا های ولایتی کشور اشتراک کرده اند.
در این نشست روی مشکلات و تهدیدات امنیتی که نماینده‌های زن در شوراهای ولایتی با آن مواجه اند بحث صورت می گیرد.
در این اواخر گزارش های از شدت و افزایش حملات بر زنانی که در راس ادارات ملی و محلی مصروف فعالیت اند وجود دارند.
اختطاف فریبا احمدی کاکر نماینده مردم قندهار در مجلس، حمله بر یکی از سناتوران زن در غزنی و ترور یک زن پولیس در هلمند از جملۀ قضایای اند که می‌توان به عنوان مثال افزایش تهدیدات در برابر زنان یاد کرد.
مسوولان ارگان‌های محلی افغانستان می‌گویند، آنان تلاش می‌ورزند تا مشکلات موجود در ادارات محلی در برابر زنان را کاهش بدهند.
عبدالمتین بیک معاون این اداره گفت:« هدف اساسی کنفرانس بررسی مشکلات عمده‌یی که وکلای زن در دو دورۀ شورای ولایتی داشتند(است) و در پهلوی آن مشکلات عموم زنان در محلات است که این‌ها را جمع بندی می‌کنیم تا راه حل معقول برای آن دریابیم.»
به اساس معلومات اداره ارگان های محلی در حال حاضر یکصد و هژده زن در شورا های ولایتی کشور فعالیت می کنند.
در قانون جدید انتخابات، بیست درصد سهم زنان در شوراهای ولایتی در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که پیش از این سهم زنان در شورا های ولایتی به بیست و پنج درصد می رسید.
برخی از آگاهان می ‌گویند که جهت گسترش فعالیت زنان در عرصه کاری در مناطق نا امن نیز باید توجه صورت گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.