انتخابات در معرض خطر!

- ۱۱ سنبله ۱۳۹۱

با آن‌که در کنفرانس توکیو ـ که کشورهای عمده و حامیِ افغانستان به میزبانی افغانستان شرکت داشتند ـ از برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه به عنوان یکی از شرط‌های ادامه کمک‌های جامعه جهانی، یاد کرده و تعهد داده شده است؛ اما از هم‌اکنون دیده می‌شود که از آن تعهد خبری نیست و آقای کرزی به شدت تلاش دارد که قدرت سیاسی را در آینده به نحوی در کنترل داشته باشد.
آقای کرزی که در صورت برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۴، خود نامزد ریاست‌جمهوری نخواهد بود، از هم‌اکنون تلاش دارد اقداماتی که پیروزیِ نامزد مورد نظرش را تضمین کند، روی دست گیرد. تغییراتی که اخیراً آقای رییس‌جمهور عملی کرده و نیز تغییراتی که قرار است در روزهای آتی و پس از بازگشت از ایران روی دست بگیرد، می‌تواند در همین راستا شمرده شود.
اما برکناری بسم‌الله محمدی از وزارت داخله، نخستین اقدام در این راستا بوده است. وزارت داخله به عنوان موثرین ارگان امنیتی و کشفی می‌تواند در چه‌گونه‌گیِ انتخابات و جلوگیری از بخشی تقلب‌ها نقش مهمی داشته باشد. پس خلاف آن‌چه که آقای کرزی انتظار داشت، بسم‌الله محمدی در سمت این وزارت نمی‌توانسته مهره مطمینی برای او در انتخابات باشد. از این‌رو بهانه‌یی برای برکناریِ او روی دست گرفته شد. حالا هم برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که قرار است فضل احمد معنوی از سمت ریاست کمیسیون انتخابات، به دادستانی کل کشور فرستاده شود و آقای کریم خرم ـ که در حال حاضر ریاست دفتر رییس‌جمهوری را به عهده دارد ـ به سمت رییس کمیسیون مستقل انتخابات تعیین گردد.
آقای خرم از سیاست‌مداران وابسته به حزب اسلامی و نزدیک به پاکستان خوانده می‌شود. او با توجه به رابطه‌یی که با آقای حکمتیار و حزب او دارد، می‌تواند در انتخابات‌ آینده، به نفع نامزدان مشخصی کار کند. روی همین دلیل به نظر می‌رسد که مثلث کرزی ـ حزب اسلامی و پاکستان، در انتخاب خرم به ریاست کمیسیون انتخابات، تاثیر فوق‌العاده‌یی گذاشته باشد. هم‌چنین آقای خرم در پیروز معرفی کردن نامزد مورد نظرش، کمتر از آقای لودین، رییس پیشین کمیسیون انتخابات، نخواهد بود.
شکی نیست که تعیین خرم به چنین سمتی، هرگز مورد قبول جریان‌های سیاسی قرار نخواهد گرفت و حتا مخالفت‌هایی را در سطح جامعه جهانی نیز به وجود خواهد آورد و سبب خواهد شد که حمایت جهان از انتخابات پیش روی‌مان کمرنگ گردد. زیرا آقای خرم، در گذشته نشان داده است که به ارزش‌های سیاسی و دموکراسی چندان پابند نیست و نیز در مسایل ملی، از نام نیکی برخوردار نبوده است. در صورتی که خرم به این سمت گماشته شود، هیچ تضمینی برای انتخابات آزاد و عادلانه وجود نخواهد داشت و باور مردم نیز نسبت به آن، سرد خواهد شد.
پیشنهاد ما به نهادهای موثر سیاسیِ داخل کشور و نیز به سازمان ملل و جامعه جهانی، این است که بر حامد کرزی فشار وارد کنند تا با انتخابات و آبروی مردم، این‌گونه بازی نکند. خواهشِ ما نیز از رییس‌جمهور این است که در انتخاب رییس کمیسیون انتخابات، دقت بیشتری داشته باشد و از انتخاب آقای خرم به چنین سمتی ـ در صورتی که در نظر داشته باشد ـ  خودداری کند. زیرا در این ده‌سال دیده شده است که همواره با احساسات مردم بازی شده و زیر پوشش دموکراسی و انتخابات، بدترین نوع استبداد بر مردم تحمیل شده است.
تا کنون هیچ نشانه‌یی از تلاش برای اصلاح ذهنیت‌ها درباره انتخابات آینده، از جانب حکومت و یا هیچ نهاد دیگری صورت نگرفته است و هنوز آقای کرزی متهم درجه اول در بی‌اعتماد شدن مردم به انتخابات است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.