افغانستان درگیر جنگ داخلی نیست

- ۱۶ سنبله ۱۳۹۲

نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان در گفت‌وگویی، یک بار دیگر از ادامه گفت‌وگو با طالبان سخن گفته است. جیمز دابنز گفته است که ایالات متحده و پاکستان در تلاش است تا طالبان را به پای میز مذاکره بکشاند. او هم‌چنین گفته که پایین کشیدن پرچم دفتر طالبان در قطر باعث شد تا اعتماد طالبان در پیوند با مذاکرات صلح از بین برود. بنابراین، گفت‌وگوهای غیررسمی‌ با طالبان به منظور پایان بخشیدن جنگ ادامه دارد. مهم‌ترین نکته‌یی که آقای دابنز به آن اشاره داشته اصطلاح جنگ داخلی است که به تعبیر ایشان، در افغانستان جنگ داخلی جریان دارد و اگر به مذاکرات تاکید نشود، احتمالاً این جنگ تشدید خواهد یافت.
ادبیاتی که در این گفت‌وگو آقای دابنز به کار برده است، آشکارا به سود طالبان میل دارد و نشانگر آن است که ایالات متحده هنوز از چانه‌زنی مبنی بر مذاکره‌کردن با طالبان دست نکشیده است. هر چند رسانه‌های افغانستان پیوسته از رییس جمهور کرزی به عنوان شایق اصلی مذاکرات صلح نام برده اند، اما اکنون یک بار دیگر روشن می‌شود که نقش ایالات متحده نیز کمتر از آقای کرزی نبوده است. حتا سخنان آقای دابنز نشان می‌دهد که جناب کرزی بیشتر حق به جانب می‌نموده است. چنان‌که او پس برآشفتن بر بلندشدن پرچم طالبان، عملاً ایالات متحده را متهم به تجزیۀ افغانستان کرد و حالا سخنان دابنز این نکته را تایید می‌کند. انگار که ایالات متحده از پایین شدن پرچم طالبان ناراحت شده است.
نکتۀ قابل مکث دیگر در سخنان آقای دابنز کاربرد اصطلاح جنگ داخلی است که خط سیاسی ایالات متحده را در مسالۀ افغانستان روشن می‌سازد. تا کنون هیچ کسی به جز از طالبان این اصطلاح را به کار نبرده است. زیرا، جنگ داخلی به درگیری و مبارزۀ مسلحانۀ نیروهایی گفته می‌شود که غرض به زانودرآوردن ‌یک‌دیگر به نبرد می‌پردازند. حال‌آن‌که جنگ افغانستان یک جنگ استخباراتی است. افغانستان قانون اساسی دارد و یک حکومت برحال. این که حکومت آقای کرزی فاسد است، دلیل نمی‌شود که حکومت کنونی نیز گروهی باشد که در مقابل گروهی دیگر(طالبان) به نبرد می‌پردازد. طالبان بر علیه قانون اساسی افغانستان است. بر علیه دموکراسی و حقوق بشر است. به عبارت دیگر، طالبان تنها گروهی این نبرد است که متاثر از استخبارات کشورهای منطقه علیه حکومت قانونی افغانستان شورش کرده اند. بنابراین، نمی‌توان گفت که جنگ افغانستان یک جنگ داخلی است. بیان این سخن به معنای رسمیت‌بخشیدن به طالبان است که گویا طالبان یک گروه برحق و سیاسی‌ست که به دنبال حق تلفی قانون اساسی افغانستان سر به شورش نهاده اند.
نکتۀ طنز مساله این جاست که پیش از این ایالات متحده بارها طالبان را یک گروه تروریستی و بنیادگرا خطاب کرده است اما اینک با صدوهشتاد درجه تغییر موضع، پایین شدن پرچم آنان را اهانت به ایشان می‌پندارد. این بیان، به معنای آن می‌نماید که استخبارات ایالات متحده بار دیگر بر آن شده تا امتیازاتی را به سود طالبان قایل گردد و این‌که از یک سو، زمان خروج کامل نیروهای ایالات متحده به پایان رسیده و از سوی دیگر، انتخابات افغانستان نیز نزدیک است؛ ایالات متحده باید یک افغانستان نسبتاً باثبات- و لو تحت سلطۀ طالبان- بر جا گذارد تا آبرویش نزد جهانیان نرود.
هرچند سیاست‌های ایالات متحده در یازده سال همکاری‌اش با افغانستان چندان پوشیده نبوده است. اما، تغییر موضع و میلان دوبارۀ سیاست آن کشور به سود گروه‌های بنیادگرا، بسیار خطرناک می‌نماید. آن هم در شرایطی که از یک سو، چند ماه بیشتر به انتخابات نمانده است و از سوی دیگر، حملات خون‌بار طالبان بیش از پیش افزایش یافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.