تاریخ مردان بزرگ فرجامی ندارد!

گزارشگر:هارون مجیدی - ۱۶ سنبله ۱۳۹۲

شماری از نویسنده‏‎گان و فرهنگیان کشور به مناسبت دوازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور گفته‎اند که شهید احمدشاه مسعود چهرۀ اثرگذاری در تاریخِ ما بوده و دشمنان او چه بخواهند و چه نخواهند، نام مسعود در تاریخ ما به حیثِ یک نامِ باشکوه و دُرخشان ثبت شده است.

آن‎ها همچنان گفته‏‎اند که تاریخ مردان بزرگی مانند احمدشاه مسعود فرجامی ندارد.
سازمان اجتماعی روند سبز افغانستان، به تاریخ ۱۴ سنبله محفلی مشاعره‌یی را به مناسبت گرامی‎‌داشت از هفتۀ شهید و شهادت قهرمان ملّی شهید احمدشاه مسعود در کابل ترتیب داده بود که در آن شمار زیادی از فرهنگیان و چهره‌های سیاسی حضور داشتند.
امرالله صالح رهبر روند سبز در سخنانی بیان داشت که اگر چه هفتۀ شهید به گونۀ نمادین با شهادت شهید احمدشاه مسعود گره خورده است، اما بهانۀ خوبی است تا در این هفته ما از تمامی شهدای خود یادی کنیم و با کارنامه‌ها و فکر آن‌ها تجدید پیمان داشته باشیم و این یاد بودها بتواند در استحکام روحیۀ ملّی، ملّی گرایی و وطندوستی ما نقشی داشته باشد.
استاد رهنورد زریاب داستان‌نویس و پژوهش‌گر کشور در پیوند به شخصیت و کارنامه‌های شهید احمدشاه مسعود گفت: «مسعود چهرۀ اثرگذاری در تاریخِ ما بوده است، دشمنان مسعود چه بخواهند و چه نخواهند، نام او در تاریخ ما به حیثِ یک نامِ باشکوه و دُرخشان ثبت شده است.»
استاد زریاب خطاب به کسانی که خود را دوست‌دار و پیروِ راه شهید احمدشاه مسعود می‌شمارند، گفت: «این‌ها باید بکوشند همانند مسعود شوند. اگر در روزگار ما مسعود زنده می‌بود، آیا باز هم سرزمین ما و مردمان ما چنین حالت نابسامانی می‌داشتند و یا بازهم خلای وحشتناک طبقاتی وجود می‌داشت؟».
استاد زریاب با انتقاد شدید از شماری از رهبران و سیاست‌مداران کشور بیان داشت: «اگر مسعود زنده می‌بود چنین وضعی را تحمل نمی‌کرد و نمی‌گذاشت تا یک امریکایی شناخته شده‌یی مانند خلیلزاد، هوای ریاست‌جمهوری افغانستان را کند.»
در این حال، شاهدخت هندیه دختر شاه امان‌الله خان و یکی از اشتراک‌کننده‌گان این برنامه در سخنان کوتاهی بیان کرد که در هفتۀ شهید همۀ باشنده‌گان کشور شریک هستند و وظیفه دارند تا در این روز، از شهدا و کارنامه‌های آن‌ها تجلیل کنند.
او افزود: «من فقط دو جمله می‌گویم که قلبم و خودم با خانوادۀ شهدا است و من کارنامه‌های آن‌ها را فراموش نمی‌کنم.»
همچنان، احمدضیا مسعود رهبر جبهۀ ملّی افغانستان با اشاره بر این‌که تاریخ افغانستان شاهد جانفشانی‌ها و مبارزات مردم افغانستان است، افزود: «در تاریخ معاصر افغانستان چهره‌های برازندۀ ظهور کردند که در بحرانی‌ترین لحظات کشور از این خاک و مردم دفاع کردند و نام خود را در تاریخ دُرخشان ساختند.»
او معتقد است، ما در شرایط حساسی از زندگی سیاسی قرار داریم؛ ما در شرایطی قرار داریم که در آن انتقال سیاسی صورت می‌گیرد و افغانستان یک وضع سیاسی و اجتماعی دیگر را تجربه خواهد کرد، گذار از یک مرحلۀ عقب‌مانده و رفتن به یک مرحلۀ مدرن زنده‌گی اجتماعی و سیاسی؛ مردم در این سال می‌خواهند تا ارزش‌های یک نظام مردم‌سالار در آن نهادینه شود.
رهبر جبهۀ ملی افزود: «اما در این میان جریان‌ها و چهره‌هایی هم هستند که می‌خواهند مردم افغانستان در چارچوب ارزش‌های قبیله‌یی زنده‌گی کنند، کسانی‌که معتقد هستند تا سلطه و حکمرانی خود را از طریق راه‌کارهای سنتی و پوسیده شده بالای مردم افغانستان تحمیل کنند. آن‌ها از این می‌هراسند تا مردم خودشان زنده‌گی خود را خود انتخاب کنند.»
رهبر جبهۀ ملی افغانستان از تمام اقشار کشور خواست‌ تا در مقابل خواست‌های غیرمنطقی شماری که می‌خواهند انتخابات نشود، حساس باشند و نگذارند تا یک‌بار دیگر با زنده‌گی آن‌ها معامله شود.
او افزود: «تنها راه بیرون از بحران حاضر انتخابات است که در آن مردم شاهد یک زنده‌گی مدرن خواهند بود.»
استاد پرتو نادری شاعر و فعال جامعۀ مدنی با اشاره بر زنده‌گی قهرمانی ملّی شهید احمدشاه مسعود گفت: «شهید احمدشاه مسعود مرد بزرگی بود و مردان بزرگ به این جهان می‌آیند و زنده‌گی‌شان با یک تاریخ آغاز می‌شود؛ ولی فرجامی ندارند.»
استاد نادری معتقد است که برخورد ما با این‌گونه مردان بزرگ باید عقلانی باشد و از راه‌کارها و اندیشۀ آن‌ها استفاده ببریم.
این برنامه که تا ساعت سه بعد از ظهر دوام داشت در آن شاعران و فرهنگیان سراسر کشور به خوانش سروده‌ها و پارچه‌های ادبی پرداختند.
از هفتۀ شهید و شهادت قهرمانی ملی شهید احمد شاه مسعود همه ساله با راه‌اندازی برنامه‌های مختلف گرامی‌داشت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.