بخـورنخـورهای جگرِ چرب

گزارشگر:سمیه مقصودعلی - ۱۹ سنبله ۱۳۹۲

بخش سوم و پایانی

منظور از رژیم غذاییِ خاص چیست؟

میزان کربوهیدرات (شکر) و به‌خصوص کربوهیدرات‌های ساده و همین‌طور چربی، به‌خصوص چربی‌های اشباع، باید در رژیم این افراد کم شود. مبتلایان به این بیماری بهتر است برای پخت‌وپز، از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گیاهی مثل روغن کانولا و زیتون استفاده کنند. حتماً چربی‌های قابل رویتِ گوشت را (چه قرمز چه سفید) بگیرند و ترجیحاً در هفته بیش از ۲ بار گوشتِ قرمز نخورند و مصرفِ فیبر را افزایش دهند. فیبر در انواع سبزی و سبوس غلات به وفور یافت می‌شود. میوه‌ها هم فیبر خوبی دارند، اما چون حاوی شکر فراوانی هستند، باید به میزان متعادل (یعنی حداکثر ۳ واحد در روز و به دفعات) مصرف شوند؛ یعنی بیمار مبتلا به جگر چرب نمی‌تواند ۳ میوه را با هم بخورد، اما مصرف سبزی‌جات برایش آزاد است. مصرف غلات سبوس‌دار یا سبوس به صورت جدا در غذاها نیز برای این بیماران مفید است. مواد غذایی با خواص ضد التهابی مثل روغن ماهی نیز بهتر است در برنامۀ غذایی این افراد گنجانده شود. ورزش و تحرک بدنی برای مبتلایان به جگر چرب، ضروری است و حتماً باید ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند. با این سبک زنده‌گی، چربی کمتری در سلول‌های جگر ذخیره می‌شود و به مرور بهبود می یابند.
آیا حذف یک وعدۀ غذایی به این بیماران توصیه می‌شود؟
نه، تعداد وعده‌های غذایی باید زیاد ولی حجم‌شان کم باشد. اگر حجم بالایی از خوراکی را در یک وعده مصرف کنند، تمام مواد غذایی در جگر به تری گلیسیرید تبدیل می‌شود. جگرِ این بیماران در آزاد کردنِ تری گلیسیرید از بافت جگری و انتقال آن به سایر بافت‌ها مشکل دارد؛ بنابراین با این روش دچار مشکلاتِ حادتری خواهند شد. مبتلایان به جگر چرب، باید ۶ وعدۀ غذایی داشته باشند و در هر وعده، میزان کالری دریافتی‌شان محدود باشد.
آیا مواد غذایی خاصی وجود دارد که باید از برنامۀ غذاییِ مبتلایان به این بیماری حذف شود؟
میزان کربوهیدرات‌های ساده و چربی اشباع، باید کاملاً محدود شوند. این افراد باید میزان مصرف چربی اشباع را به کمتر از ۱۰ درصدِ کل چربی‌های مصرفی برسانند. رعایت این مسأله یعنی دریافت چربی اشباع از لبنیات یا گوشت، و دیگر جایی برای مصرف مواد غذایی چرب مثل مسکه و قیماق باقی نمی‌ماند. این بیماران به عنوان صبحانه می‌توانند یک عدد نان سبوس‌دار با پنیر کم‌چرب و سبزی بخورند. مصرف یک گیلاس شیر کم‌چرب یا چای بدون قند یا هر نوع نوشیدنی بدون قند دیگر هم در طول روز برای‌شان مجاز است. غذاهای سرخ‌‎شده برای این افراد مناسب نیست و بهتر است مواد غذایی آب‌پز یا بخارپز بخورند.
حرف آخر؟
هنوز دارویی برای درمان این بیماری یافت نشده، اما مبتلایان برای پایین آوردنِ چربی و شکر خون باید دارو مصرف کنند. مصرف مکمل‌هایی مثل روغن ماهی که خواص ضد التهابی دارد نیز برای پیش‌گیری از پیشرفت بیماری کمک‌کننده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.