حملۀ طالبان بر قنسولگری امریکا در هرات

- ۲۲ سنبله ۱۳۹۲

طالبان روز جمعه بر قنسولگری ایالات متحده امریکا در شهر هرات حمله بردند. آنها ابتدا مواد انفجاری جاسازی شده در دو موتر را انفجار دادند، سپس به تیراندازی با نیروهای امنیتی پرداختند.
مقام‌های امنیتی گفته اند در این حمله که حوالی ساعت شش صبح جمعه (۲۲ سنبله/ ۱۳ سپتمبر) صورت گرفت، دست کم پنج مهاجم انتحاری دست داشتند.
سفارت ایالات متحده امریکا در کابل گفته است که همه کارمندان‌اش مصون اند. سفارت امریکا این حمله را “پیچیده” عنوان کرده که در آن از موتر بمب‌گذاری شده و سلاح خودکار استفاده شده است.
مقام‌های امنیتی ولایت هرات گفتند که شورشیان دو موتر مملو از بمب را انفجار دادند. به گفتۀ آنها، دست کم پنج مهاجم در این حمله کشته شده و حمله به پایان رسیده است.
جنرال رحمت الله صافی، فرمانده امنیه ولایت هرات گفت که در این حمله یک افسر پولیس و یک ترجمان کشته شده و دو تن از کارمندان افغان قنسولگری ایالات متحده امریکا زخمی شده اند. اما لحظاتی بعد عبدالروف احمدی، سخنگوی پولیس هرات گفت که سه تن به شمول دو پولیس و یک محافظ در این حمله کشته شده و ۱۷ تن دیگر زخمی گردیده اند.
جنرال صافی گفت که سربازان نیروی ویژه ایالات متحده امریکا نیز برای تامین امنیت ساحه وارد عمل شدند. ماری حرف، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفت به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها و نیروهای امنیتی قراردادی به این حمله واکنش نشان داده ند.
وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در یک خبرنامه گفته است که مهاجمان با یک لاری خود را در پیش روی دروازه قنسولگری رسانده و سپس به تیراندازی بر محافظین، نیروهای امنیتی و قراردادی ها شروع کردند. شورشیان طالبان این لاری مملو از مواد انفجاری را نیز انفجار دادند.
گروه طالبان مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است. قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان در ایمیلی به خبرگزاری‌ها گفته است: «هدف این حمله ما این بود که به امریکایی‌ها نشان بدهیم که در هیچ جای این کشور امنیت ندارند».
این حمله در زمانی صورت می‌گیرد که مقام های ایالات متحده امریکا تلاش می‌کنند اطمینان دهند که وضعیت امنیتی افغانستان بهبود یافته و زمینه برای خروج نیروهای بین المللی مهیا می باشد.
در عین زمان، یک مهاجم انتحاری موتر مملو از مواد انفجاری خود را در نزدیکی دفاتر دولتی در ولایت پکتیکا در شرق افغانستان انفجار داد. این انفجار زمانی به وقوع پیوست که نیروهای امنیتی بر او شلیک کردند. در این حمله دست‌کم هفت عضو نیروهای امنیتی افغانستان زخمی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.