فرمانده پولیس غزنی: طالبانی را که کرزی آزاد کرد به جنگ برگشتند

- ۲۲ سنبله ۱۳۹۲

شماری از تحلیلگران درباره سیاست آزادی رهبران طالبان به منظور کمک به آشتی ملی بین شورشیان و قدرت حاکم در کابل تردید دارند، زیرا مشاهده می‌کنند شورشیان آزاد شده به درگیری‌ها علیه دولت باز می‌گردند.
علاوه براین، تحلیلگران درباره نفوذ واقعی این رهبران آزاد شده در درون طالبان تردید دارند.
مقامات پاکستانی نزدیک به ۳۳ تن از رهبران طالبان را طی ماه‌های اخیر آزاد کرده اند. کابل نیز ده‌ها شورشی طالبان را آزاد کرده است.
مقامات افغان امیدوارند آزادی این افراد امکان متقاعد کردن شورشیان برای آغاز مذاکره را فراهم سازد تا با نزدیک شدن به دو رویداد مهم
در افغانستان، در این کشور صلح برقرار شود. برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه اپریل و خروج نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اواخر سال ۲۰۱۴ این دو رویداد مهم هستند.
حملات طالبان که روزانه در ولایت‌های افغانستان رخ می‌دهد سبب شده است مقامات محلی افغان، آزادی رهبران طالبان را غیر قابل درک بدانند.
زوراور زاهد فرمانده پولیس غزنی گفت: «طالبانی که آزاد شدند، به صفوف دشمن بازگشته اند. »
وی گفت: «‌ما برای دستگیری آنها جان خود را به خطر انداختیم و دولت به بهانه‌های مختلف آنها را آزاد کرد. »
به گفته وی، بیش از ۴۰ تن از طالبانی که در زندان مرکزی غزنی زندانی بودند و اخیراً به دستور کرزی آزاد شدند، به جنگ با دولت بازگشته‌اند.
محمد علی احمدی معاون والی غزنی گفت : «‌این افراد در حملات و کشتار غیرنظامیان بی‌گناه و مقامات دولتی دست داشته اند و باید به جای آنکه آزاد شوند، مجازات شوند. »
وی گفت: «‌دولت به خوبی می‌داند آنها پس از آزادشدن به طالبان می پیوندند. این راهبردی نیست که ما را به صلح سوق خواهد داد. »
نگرانی دیگر بازگشت طالبان افغان است که کشور همسایه پاکستان آزاد کرده است.
اسماعیل قاسمیار از اعضای مهم شورای عالی صلح افغانستان گفت : «زمانی که پاکستانی‌ها تصمیم می‌گیرند یک عضو طالبان را آزاد کنند، تنها چند ساعت پیش از آن دولت افغانستان را مطلع می‌کنند. »
قاسمیار با ابراز تأسف اعلام کرد «عدم هماهنگی بین دو کشور » سبب شده است برخی از شورشیان آزاد شده هنگام رفت و آمد ناپدید شوند. »
وی گفت : «‌ما هرگز نمی‌دانیم آنها چه زمانی آزاد شده اند و به کجا می‌روند. ما نمی‌دانیم چه بر سر آنها می‌آید. »
وی افزود : ‌« اعضای طالبان که پاکستان آن‌ها را آزاد کرد در روند صلح نتیجه بخش نبود. »
آزاد شدن ملا غنی برادر، فرد شماره دو سابق شورشیان طالبان و مهمترین چهره طالبان در افغانستان که در پاکستان زندانی است، از جمله این موارد است.
سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان هفتۀ گذشته اطمینان داد برادر قرار است « این ماه » آزاد شود. وی اعلام کرد برادر مستقیماً به مقامات افغان تحویل داده نخواهد شد.
رحیم‌الله یوسف‌زی، کارشناس پاکستانی درباره طالبان گفت : « برادر دیگر برای طالبان به اندازه قبل از بازداشت اهمیت ندارد. آزادی وی هیچ تأثیری در روند صلح افغانستان ندارد. »
یوسف زی گفت : «طالبان پیش از آنکه به وی هر نقشی دهد او را تحت نظر خواهد داشت و اگر هم به او نقشی دهد فکر نمی‌کنم آن چیزی باشد که کابل و واشنگتن انتظار آن را دارند. »

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.