گرامی‎داشت از قهرمان ملی در کشورهای خارجی

- ۲۳ سنبله ۱۳۹۲

از دوازدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی افغانستان شهید احمدشاه مسعود امسال نیز مانند سال‎های پیش در بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیا، اتریش، آسترالیا، ناروی، آلمان، فرانسه، و… گرامی‎داشت صورت گرفت.
بسیاری از اشتراک کننده‌گان این همایش‌ها تأکید ورزیدند که برای بیرون‌رفت از معضلات سیاسی، اجتماعی کنونی افغانستان، باید به آرمان‌های شهدا و به‌ویژه آرمان‌های قهرمان ملی شهید احمد شاه مسعود توجه شود.
امریکا
شام روز یکشنبه هشتم سپتمبر، جمع بزرگی از افغان‌های مقیم شهرهای

واشنگتن‌دی‌سی، نیویارک، کالیفورنیا و کلورادو با حضور شماری از اعضای سفارت افغانستان در امریکا در شهر ورجینیا گردهم‌آمده و دوزادهمین سالروز شهادت قهرمان ملی را گرامی داشتند.

آن‎ها در سخنرانی‎های شان ضمن ارج‌گذاری به مبارزات عدالت‌خواهانۀ قهرمان ملی، از کارنامه‌های استاد برهان‌الدین ربانی رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح نیز ستایش کردند.
پیش از شروع مجلس، قسمتی از گفت‌وگوی شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی با اولین خبرنگار امریکایی ریچارد مکنزی به نمایش گذاشته شد
اشتراک کننده‌گان این همایش بر روان تمامی شهدای کشور به‌ویژه حاجی عبدالقدیر، استاد مزاری، جنرال محمدداوود داوود، جنرال شاه‌جهان نوری، جنرال عبدالرحمن سیدخیلی، فرمانده عبدالحق دعا کرده و از آن‌ها نیز به شایستگی یادآور شدند.
ریچارد مکنزی، اولین ژورنالیست امریکایی که در سال ۱۹۸۸ در درۀ پنجشیر با قهرمان ملّی گفت‌وگوی تلویزیونی انجام داده بود، سخنرانی کرده و از خاطراتش از دیدار با قهرمان ملّی صحبت‌ کرد.
گفت‎وگوی احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان با ریچارد مکنزی، نخستین گفت‎وگوی او محسوب می‎شود که در تلویزیون‌های امریکا و روزنامۀ واشنگتن پست به نشر رسیده است.
بریتانیا
همین‎گونه روز یکشنبه ۸ سپتمبر ۲۰۱۳ شهروندان افغانستان مقیم انگلستان از شهادت قهرمان ملی گرامی‌داشت به‌عمل آوردند.
عبدالحی خراسانی دیپلومات پیشین و نویسنده، با تشکر از ستاد برگزاری و سپاس‌گزاری از حاضران مجلس در بارۀ ابعاد شخصیت قهرمان ملی صحبت کرد.
او از پیروان شهید مسعود خواست که برنامه‎ها و تفکرات او را دنبال کرده و حرکتی نظام‌مند داشته باشند.
او گفت که ما می‌توانیم با اعلام برنامه‌ها و استراتیژی‌های خویش، انتخابات آینده را به یک همه‌پرسی ملّی تبدیل کنیم تا مردم به افکار و اهداف رأی دهند. او ضمن ناکارآمد خواندن قانون اساسی موجود طرح هر نوع گفتمان را از حقوق اساسی و مدنی مردم افغانستان دانست.
در این حال، سیامک هروی وزیر مختار و معاون سفارت افغانستان در لندن ضمن بر شمردن و تجلیل از شهدای افغانستان با ذکر خاطراتی از نخستین دیدارش با شهید احمدشاه مسعود یاد کرد و آن‌را بسیار تأثیرگذار و آموزنده دانست.
این همایش که با حضور احمد مسعود یگانه فرزند شهید احمد شاه مسعود برگزار گردیده بود با خوانش اشعار حماسی و نوشته‌های تحلیلی پیرامون شخصیت احمدشاه مسعود و بررسی کار کردهای حکومت مجاهدین، شام همان روز پایان یافت.
تاجیکستان
همچنان، مراسم دوازدهمین سالگرد شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملّی و هفتۀ شهدا در تاجکستان برگزار گردید.
در این محفل که در آن شماری از نماینده‌گان مجلس افغانستان، سفیر جمهوری اسلامی ایران، برخی از مقامات تاجیک، سفارت افغانستان در تاجیکستان، شعرا و فرهنگیان تاجیک حضور داشتند، سخنرانان شهید احمد شاه مسعود را قهرمان ملّی و مبارز ملّی کشور خواندند و از کارنامه‎های او ستایش کردند.
روسیه
روز دوشنبه (۹ سپتامبر) افغان‌های مقیم مسکو پایتخت روسیه، طی محافل گوناگونی از هفتۀ شهدا و همچنین دوازدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور، گرامی‎داشت به عمل آوردند.
در مراسمی که از سوی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در مسکو به مناسبت هفته شهدا برگزار شده بود، ده‌ها تن از مسوولین دولتی، فرهنگیان، تاجران و افغان‌های مقیم مسکو حضور داشتند.
در این مراسم که بدون حضور سفیر افغانستان در مسکو برگزار شده بود، نجیب الله شینواری اتشۀ فرهنگی سفارت به سخنرانی پرداخت .
وی طی سخنانی به مقام والای شهید اشاره کرد و با بیان رفتار و کردار شهیدان، آن‌ها را اسوه و الگوی مفید جوامع عنوان نمود.
اشتۀ فرهنگی سفارت افغانستان در بارۀ شهید احمد شاه مسعود نیز سخن گفت و اظهار داشت: «شهدا قهرمانان افغانستان اند که به خاطر حراست از وطن و آزادی مردم تا آخرین رمق حیات به مبارزۀ شان ادامه دادند، این صفات در وجود شهید احمد شاه مسعود متبلور بود.»
در این مراسم هم دیپلمات‌های خارجی، شرق شناسان روسی، نماینده‌گان جریان‌های مختلف اجتماعی افغان‌ها در مسکو، فرهنگیان، تاجران، دانشجویان، استادان و دیگر افغان‌های مقیم مسکو حضور داشتند.
در این مراسم که هر ساله برگزار می‌شود، استاد شاه محمود، السکاندر قادربایف، آقای سالادوفکین، عزت‌الله حسینی و برخی دیگر از مهمانان، پیرامون شخصیت احمد شاه مسعود، نقش وی در منطقه و جهان و همچنین هفته شهدا سخنرانی نمودند.
سخنرانان همه بر این تأکید کردند که شهید احمدشاه مسعود قهرمانی بود که در تمام مراحل زنده‌گی خود، آزاده‌گی را سرلوحۀ زنده‌گی خود قرار داده بود.
قرار است در روزها و هفته‌های پیش‌رو در شهرهای مختلف اروپایی نیز از هفتۀ شهدا و کارنامه‌های شهید احمدشاه مسعود و دومین سالِ شهادت شهید استاد برهان الدین ربانی رهبر جهاد و مقاومت، طی همایش‌های گرامی‌داشت به عمل آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.