ثبت نام آغاز شد اما نامزدی وجود ندارد

- ۲۵ سنبله ۱۳۹۲

روز گذشته (۲۵ سنبله ۱۳۹۲ هجری خورشیدی) پروسۀ ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی کشور رسماً آغاز شد. کمیسیون انتخابات تا هنوز نام هیچ یک از نامزدان ریاست‌جمهوری را افشا نکرده است.
تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه هیچ یک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام به کمیسیون انتخابات نیامد. اما براساس اظهارات مقامات کمیسیون انتخابات، تاکنون ۲۹ تن از نامزدان احتمالی ریاست‌جمهوری بسته‌های معلوماتی را از کمیسیون انتخابات دریافت کرده اند.
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات روز دوشنبه ۲۵ سنبله در یک کنفرانس خبری گفت: «ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی امروز(دیروز) ۸ بجه رسما آغاز شد. به خاطر کاندید شدن به ریاست جمهوری، دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات و برای کاندیدان شوراهای ولایتی، دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ۳۴ ولایت در نظر گرفته شده است.»
شرایط نامزدی
براساس قانون جدید انتخابات هر نامزد ریاست‌جمهوری باید کاپی صد هزار کارت رای‌دهی و یک میلیون افغانی را به شکل ضمانت به کمیسیون انتخابات تحویل دهند. کاپی کارت‌ها باید حداقل از ۲۰ ولایت جمع آوری شده باشد. در صورتی که نامزد برنده شود و یا ده درصد آرا را به دست آورد، پولی که به کمیسیون انتخابات داده شده، به نامزد برگردانده می‌شود.
نامزدان شوراهای ولایتی نیز از دوصد تا ۶۰۰ کاپی کارت رای دهی و ۲۰ هزار افغانی را باید به کمیسیون انتخابات بسپارند. آقای نور گفت: «هر کاندیدی که مراجعه می‌کند باید همراه دو معاون که عین اوصاف و شرایط را داشته باشند باید مراجعه کنند و سه نفر که یک تیم است باید به کمیسیون مراجعه کنند.»
این در حالی‌ست که شرایط نامزدی برای نامزدان ریاست جمهوری سخت تر شده است. در انتخابات سال ۲۰۰۹ یک نامزد باید کاپی کارت‌های ۱۰ هزار نفر را می داشت در حالی که حالا تعداد کاپی کارت ها به ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.
شرایط نامزد ریاست جمهوری افغانستان این است که نامزد باید افغان باشد، از والدین افغان تولد شده باشد، محکمه اورا مجرم ثابت نکرده باشد و سن ۴۰ سالگی را تکمیل کرده باشد.
ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی ۲۰ روز ادامه دارد و به تاریخ ۱۴ میزان ۱۳۹۲ به پایان می‌رسد. کمیسیون انتخابات می‌گوید هیچ نامزدی نمی‌تواند پس از ۱۴ میزان ثبت نام کند.
مسوولان کمیسیون انتخابات می گویند که ۸۶۸ بسته معلوماتی در ولایات افغانستان برای کسانی که می خواهند در شوراهای ولایتی نامزد شوند، توزیع شده است. از این میان ۶۷ زن نیز بسته های معلوماتی را برای نامزد شدن در شوراهای ولایتی دریافت کرده اند. کمیسیون انتخابات نام ۲۹ نامزد احتمالی را که بسته های معلوماتی را دریافت کرده اند، در اختیار رسانه ها قرار نداد.
تیم‌های سیار ثبت نام
براساس آمار کمیسیون انتخابات تاکنون بالاتر از یک میلیون و دوصد هزار نفر کارت های رای دهی به دست آورده اند. بیش از ۳۶۰ هزار تن از زنان نیز کارت رای دهی به دست آورده اند که به گفته مسوولان کمیسیون انتخابات ۲۸ درصد را تشکیل می دهند.
کمیسیون انتخابات اعلام کرد که پس از پنجم میزان تیم‌های سیار این کمیسیون به روستاها می‌روند و کارت رای دهی توزیع می‌کنند: «به مدت ۴۵ روز کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفته تا تیم های ثبت نام سیار را در دهات و قریه جات افغانستان تنظیم کند تا افرادی که کارت رای دهی به دست نیاورده اند، این کارت را به دست آورند.»
انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به تاریخ ۱۶ حمل سال ۱۳۹۳ برگزار می‌شود و کمیسیون انتخابات می‌گوید تمام آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات گرفته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.