شرایط دشوار زنان را از کاندیداشدن محروم می‎کند

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۵ سنبله ۱۳۹۲

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان، ابراز نگرانی می‎کند که شرایط سختِ کمیسیون مستقل انتخابات برای نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری، مانع حضور زنان در فهرست نامزدان انتخابات می‎شود.

این نهاد همچنان از کمیسیون انتخابات می‎خواهد که مکانیزمی را برای جلوگیری از استفادۀ کارت‎های تقلبی در پروسۀ ثبت نام نامزدان انتخابات ایجاد کند.
همچنان، شماری از آگاهان شرایط وضع شده در قانون انتخابات برای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری را غیر دموکراتیک و سخت‎گیرانه می‎دانند.
بر اساس قانون، نامزدان انتخابات ریاست‏‎جمهوری باید یک میلیون افغانی به طور ضمانت به کمیسیون بپردازند و صدهزار کارت رأی‌دهی را نیز با خود داشته باشند.
جان‌داد سپین‌غر رییس اجراییه‌یی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید: مسأله اساسی این است که آیا کمیسیون انتخابات برای تثبیت این‌که آیا این کارت‌ها جلعی اند یا اصلی و آیا این کارت‌ها تکراری هستند یا خیر، چه مکانیزمی دارد.
او افزود، اگر برای بررسی این مسایل و چک کردن کارت‌های ارایه شده، مکانیزمی وجود نداشته باشد، حتا اگر تعداد کارت‌ها را افزایش دهند، بازهم برای بسیاری از افراد شرایط سخت نخواهد بود.
به گفتۀ وی، شرایط قانون انتخابات تا یک حدی می‌تواند از تعدد کاندیدان… ادامه صفحه ۷
شرایط دشوار…
جلوگیری کند؛ اما این شرایط باید در حدی باشد که ورود نامزدان خوب را مساعد بسازد.
رییس اجراییه‌یی فیفا تأکید کرد، زمانی‌که شمار نامزدان کم باشد، از نظر تخنیکی تطبیق پروسه برای کمیسیون آسان می‌شود، مصارف ورق رأی و مصارف شمارش کم می‌شود و بالاخره انتخاب برای مردم آسان‌تر خواهد شد.
آقای سپین‌غر شرایط نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تا اندازه‌یی غیر دموکراتیک می‌داند و می‌گوید که اگر شرایط تنگ باشد، برای بعضی از قشرها و به خصوص زنان مشکلات ایجاد خواهد شد و از حق نامزدی محروم خواهند شد.
او معتقد است، چنین شرایطی برای کاندیدان زن می‌تواند یک مانع باشد، چرا که زنان از لحاظ اجتماعی وابسته به خانواده‌ها و مردها اند.
سپین‌غر تصریح کرد، اما نباید فراموش کرد که ارایۀ کارت نمی‌تواند مانع باشد، زیرا جمع‌آوری این تعداد کارت برای زنانی‌که محبوب اند، کار مشکلی نیست؛ ولی مسألۀ یک میلیون افغانی پول می‌تواند یک مانع باشد.
در همین حال، سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید، در گذشته همه خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌کردند و ضمن این‌که معیارها در نظر گرفته نمی‌شد، مصارف انتخاباتی بالا می‌رفت و هم مردم در انتخاب دچار مشکلاتی می‌شدند.
وی تأکید کرد، ما طرفدار این بودیم که یک سلسله معیارها وضع شود و شرایط سخت‌تر شود تا این‌که هر که نتواند خود را کاندیدا کند که بعداً سبب بروز مشکلات شود.
به گفتۀ سانچارکی، مقدار پولی که به عنوان ضمانت برای نامزدشدن در نظر گرفته شده می‌تواند مانع باشد برای عدم حضور یک تعداد افرادی که از روی یک سلسله هوس‌ها وارد کار و زار انتخاباتی می‌شوند.
او افزود، اما یک سلسله معیارهای فکری، تجربی، علمی و این‌که نامزدان باید دارای تفکر ملی باشند، نیز در گرفته می‌شد؛ بنابراین این معیارها خوب است؛ اما کافی نیست و باید شرایط سخت‌تر می‌شد.
سخنگوی ایتلاف ملی همچنان گفت، معیارهای علمی، فکری و این‌که یک نامزد باید داری تفکر ملی باشد و خود را متعلق به کل افغانستان بداند، از جمله مواردی اند که باید در نظر گرفته می‌شد.
به باور سانچارکی، کسانی‌که نتوانند یک صدهزار کارت جمع‌آوری کند، چطور می‌توانند رییس‌جمهور افغانستان باشند؛ اما از سوی دیگر، کسانی هستند که لیاقت و شایسته‌گی دارند ولی یک میلیون افغانی ضمانت را شاید نداشته باشند.
او اضافه کرد، شرایط گذاشته شده در تضاد با قانون کشور نیست، بل یک ضرورت است برای جلوگیری از حرج و مرج و جلوگیری از افرادی که صلاحیت و شایسته‌گی ندارند.
اما داکتر طاهر هاشمی استاد دانشگاه کابل می‌گوید، از یک سو برای مردم از طریق قانون اساسی آزادی‌ رأی و نامزدشدن را قایل می‌شوند و از جانب دیگر، با گذاشتن شرط‌های این چنینی، محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کنند.
داکتر هاشمی ضمن این‌که گذاشتن یک میلیون افغانی پول به عنوان ضمانت را برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری شرایط مناسب نمی‌داند، می‌گوید: گذاشتن چنین شرط‌ها عمداً صورت گرفته است.
وی تأکید می‌کند، زورمندان که پول دارند و در رأس قدرت قرار دارند، می‌توانند یک میلیون افغانی را آماده کرده و وارد میدان انتخاباتی شوند؛ اما کسانی که شاید شایسته‌گی دارند؛ ولی پول ندارند، از حق نامزدی محروم خواهند شد.
این استاد دانشگاه کم‌شدن نامزدان در انتخابات ریاست‌جمهوری را یکی از مزایای این شرایط می‌داند؛ اما می‌گوید که گذاشتن این شرایط سبب خواهد شد که افراد شایسته و دانشمندی که پول و شناخت کافی ندارند، نتوانند به انتخابات راه پیدا کنند؛ بنابراین اضرار این شرایط نسبت به مزایای آن بیشتر است.
وی اضافه کرد، پول زیاد را افزاد شایسته‌ها ندارد؛ بل زورمندان هم پول در اختیار دارند و هم قدرت و این مسأله سبب می‌شود که تنها زورمندان بتوانند به میدان انتخابات راه پیدا کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.