وزیر دفاع: خونین‌ترین سال را پشت‎ سر می‎گذاریم

- ۲۶ سنبله ۱۳۹۲

هرچند ریاست جمهوری افغانستان به برگزاری به موقع انتخابات در کشور تاکید دارد، اما مقام‌های امنیتی کشور از تلاش‌های استخبارات منطقه برای برهم زدن این برنامه خبر می‌دهند.
بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان به روزسه شنبه در مجلس سنا گفت که برخی از کشورها نمی‌خواهند که انتخابات سال آینده افغانستان، برگزار گردد.
آقای محمدی شش ماه نخست سال جاری را نیز برای نیروهای اردوی ملی خونین ترین زمان، عنوان کرد.
او گفت: «انتخابات را در پیش روی داریم، ده‌ها دلیل و عوامل سبب شد که مخالفان حملات خود را افزایش بدهند. امسال ما یک سال بسیار خونین را داشتیم، استخبارات منطقه، کشورهای معین و حلقات مشخصی که سرنخ و قومانده جنگ در دست‌شان است و بی ثباتی ما را می‌خواهند، توسط مزدوران شان طالبان جنایتکار در افغانستان امسال بازهم یک قربانی از مردم ما گرفتند. پیش از آمدنم به اینجا یک اطلاع دقیق برایم رسید که دشمن همین تصمیم را دارد که به زعم خودش اجازه ندهد که انتخابات در افغانستان صورت بگیرد، برایشان می‌گویم که آرمانت را همان گونه در گذشته به گور برده یی پس از این هم خواهی برد. »
با آنکه آقای محمدی از کدام کشوری مشخص نام نبرد، اما در گذشته مقامات حکومت افغانستان استخبارات و ارتش پاکستان را به دامن زدن در ناامنی های افغانستان متهم کرده اند.
با وجود همه تهدیدات موجود امنیتی درافغانستان، رییس جمهور کرزی و تعدادی از احزاب سیاسی در کشور، بر برگزاری به موقع انتخابات تاکید دارند.
شورای امنیت افغانستان هم از نیروهای امنیتی خواسته که بالای پلان امنیتی انتخابات با دقت کار کنند.
در این حال، عمر داوودزی سرپرست وزارت داخله به روز سه شنبه در مجلس سنا، برخی از موارد این پلان را روشن ساخت.
وی گفت که از مجموع شش هزار و هشت صد مرکز رای دهی در کشور نیم آن هنوزهم با مشکلات امنیتی روبرو اند:
« به تعداد ۹۴۵ با تهدید پاین، ۱۰۷۴ مرکز با تهدید متوسط، ۱۱۳۲ مرکز با تهدید بلند امنیتی قرار دارند و ۲۵۹ مرکز دیگر با تهدید بلند و ولسوالی های تحت تسلط مخالفان غیر فعال گزارش شده است. »
آقای داوودزی می‌گوید که هم اکنون در بارهء امنیت انتخابات قضاوت کرده نمی تواند چرا که به گفته وی، چندین ماه دیگر وقت باقی است.
به گفته وی، با تطبیق پلان های مشترک امنیتی که که توسط نیروهای افغان و بین المللی به اجرا گذاشته خواهد شد، به وضعیتی دست خواهند یافت تا یک انتخابات قابل قبول را در کشور برگزار کنند.
به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، در حال حاضر از میان ۴۴۰ ولسوالی در کشور در چهار آن مراکز ثبت نام رای دهنده گان به دلیل ناامنی ها، گشایش نیافته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.