سرتاج عزیز: ملا برادر انتخاب کند که کجا می‎رود

- ۲۶ سنبله ۱۳۹۲

مشاور ارشد امنیت ملی و امور خارجۀ نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که دولت پاکستان ظرف چند روز آینده عبدالغنی برادر، رهبر سابق طالبان و مرد شماره ۲ این گروه شبه نظامی را آزاد می‌کند، اقدامی که دولت افغانستان آن را یک منبع امیدواری برای حضور این گروه در مذاکرات صلح می‌داند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور خارجه نواز شریف، نخست وزیر پاکستان گفت: کابل بارها از اسلام آباد خواسته که عبدالغنی برادر را که در جولای ۲۰۱۰ میلادی توسط مقامات پاکستانی دستگیر شده آزاد کند.
آزادی وی تعداد بازداشتی‌های طالبان را که دولت پاکستان از سال گذشته میلادی آزاد کرده به رقم ۳۴ تن می‌رساند و باعث می‌شود که این گروه شبه نظامی بر سر میز مذاکرات صلح با دولت کابل بیاید.
البته مشاور امنیت ملی و امور خارجه نواز شریف اعلام کرد که این فرمانده سابق طالبان در اختیار مقام‌ها در کابل گذاشته نمی‌شود و این بستگی به خود عبدالغنی برادر دارد و باید انتخاب کند که می‌خواهد در پاکستان بماند یا محل دیگری را برای زندگی انتخاب کند. چرا که تسلیم وی به دولت کابل بر روند سازش با طالبان اثر می‌گذارد.
اظهارات مشاور امنیت ملی و امور خارجه نخست وزیر پاکستان چند هفته پس از آن مطرح شد که حامد کرزی،‌ رییس جمهوری افغانستان برای مذاکرات با دولت جدید پاکستان به اسلام آباد سفر کرد. وی از اسلام آباد خواست تا برای انجام مذاکرات مستقیم میان کابل و طالبان به این کشور کمک کند.
شواهدی کم و محدود در این مورد وجود دارد که آزادی بازداشتی‌های طالبان از زندان‌های پاکستان اثری مثبت بر مذاکرات متوقف شده صلح میان این گروه شبه نظامی با دولت افغانستان داشته است.
تاثیرگذاری عبدالغنی برادر بر روند اقدامات طالبان به ویژه پس از چندین سال دوری وی از صحنه اقدامات تروریستی و شبه نظامی همچنان مورد مناظره قرار دارد.
وی که در ولایت اروزگان در جنوب افغانستان متولد شده برای مقابله با نیروهای شوروی سابق که به افغانستان در سال‌های ۱۹۸۰ میلادی حمله کرده بودند با حمایت امریکا و پاکستان وارد عمل شد.
برادر زمانی که طالبان در سال ۱۹۹۶ میلادی در افغانستان قدرت گرفت با ملا عمر، رهبر ارشد این گروه طرح دوستی ریخت و در آن زمان معاون وزیر دفاع دولت وقت شد. عبدالغنی برادر در کراچی دستگیر و روانه زندان در پاکستان شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.