وزارت خارجه در پیوند به نقش ملا برادر در پروسۀ صلح: منتظـر می‌مانیم

- ۳۱ سنبله ۱۳۹۲

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گذشت زمان نقش ملابرادر در صلح را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: افغانستان نقش مهمی در آزادی ملا برادر داشت، وی هم اکنون باید در کنار خانوادۀ خود باشد.
جانان موسی زی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفته است که چه‌گونگی نقش ملا عبدالغنی برادر را در روند صلح، گذشت زمان پاسخ خواهد داد.
وی هرچند از پیوستن ملا عبدالغنی برادر با فامیلش در پاکستان خبر می‌دهد، اما مکان دقیق بود و باش این زندانی آزاد شده طالبان را از بند روشن نمی‌سازد.
ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دوم طالبان سرانجام پس از گفت‌وگوها و درخواست‌های زیاد دولت افغانستان از پاکستان روز شنبه از یکی از زندان های کشور این کشور رها شد.
آزادی این زندانی طالب همواره از سوی دولت افغانستان برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح با طالبان مهم دانسته شده است، اما آیا می‌توان نقش داشتن وی را در گفت‌وگوهاید صلح ضمانت کرد.
جانان موسی زی گفته است: چیزی که در این مرحله می‌توانم تصدیق کنم این است که ملا برادر به خواست دولت افغانستان رها شده و فعلاً وقت این است که ملا برادر چند وقتی را با فامیل خود باشد، این که ملا برادر در حمایت از پروسۀ صلح چه نقشی را بازی خواهد کرد را به روزها و هفته‌های آینده می‌گذاریم.
این در حالی است که شماری از سناتوران رهایی ملا عبدالغنی برادر را در روند صلح با طالبان بی تأثیر می‌دانند و آن را تهدید جدی برای آرامش مردم می‌داند.
لیلما احمدی از اعضای مجلس سنا گفته است: کشور پاکستان زندانیان به خصوص رهبران طالبان را رها می‌کند، آنها تمویل و تجهیز می‌شوند و دوباره به صفوف طالبان می پیوندند.
ملا عبدالغنی برادرمعاون ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان در دوره حکومت طالبان در افغانستان بود. او در سال ۲۰۱۴ میلادی در شهر کراچی مرکز ایالت سند در یک عملیات مشترک نیروهای استخباراتی پاکستان و ایالات متحد امریکا دستگیر شد؛ سرانجام پس از بیشتر از سه سال قید در یکی از زندان های پاکستان دولت پاکستان درشامگاه روز شنبه بیست و یکم سپتامبر ماه جاری میلادی خبر آزادی وی را تأیید کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.