چه میوه‌یی را با چه هدفی بخوریم؟

- ۰۲ میزان ۱۳۹۲

بخش دوم و پایانی

شفتالو
تهیۀ ماسک زیبایی از هلو، از جمله فواید این میوۀ تابستانی است. قرار دادنِ رنده‌شدۀ میوه هلو روی پوست صورت به مدت ۲۰ دقیقه، به جوان‌سازی و نشاط پوست کمک می‌کند.
زردآلو
اگر دچار بی‌خوابی هستید یا از خسته‌گی مفرط رنج می‌برید، زردآلوی رسیده بخورید. مصرف زردآلوی رسیده برای داشتن ویتامین‌های گروه B به درمان بی‌خوابی، خسته‌گی، گیچی و ناراحتی‌های عصبی و روحی کمک می‌کند. در ضمن توجه داشته باشید مصرف بی‌رویۀ این میوه، موجب بروز اختلال در هضم مواد غذایی و اسهال می‌شود.
انجیر
انجیر انواع و رنگ‌های مختلفی دارد که همۀ آن‌ها در داشتن ویتامین‌های A، B، C و آهن با یک‌دیگر برابرند. بر اساس تحقیقات به‌دست آمده، مصرفِ این میوه به‌صورت خام و خشک، موجب از بین رفتنِ بوی بد دهان و برخی از بیماری‌های دهان می‌شود. خوردن انجیر تازه، از طرفی موجب کاهش حرارت بدن و رفع تشنه‌گی می‌شود. هم‌چنین این میوه موجب تعریق زیاد شده و تمامی سمومِ موجود در بدن را به واسطۀ آن از بدن خارج می‌کند. به گفتۀ محققان، مصرفِ این میوه قبل از مصرف غذا، موجب تحریک اشتها و همین‌طور پاک‌سازی کاملِ دستگاه گوارش می‌شود.
خربزه
افرادی که مبتلا به سنگ گُرده یا سنگ مثانه هستند، با مصرف خربزه می‌توانند به درمان بیماری خود کمک کنند. این میوه به جهت خاصیت ادرارآورش، به درمان این بیماری و دفع سنگ‌های کوچک کمک می‌کند. مصرف تخم‌های بریان‌شدۀ این میوه نیز ادرار آور بوده و به دفع سنگ‌های کلیه و مثانه می‌انجامد.
نکتۀ ۱: مصرف میوه‌هایی مانند لیمو، مالته، آناناس، گریپ‌فروت و بادرنگ یا آبِ آن‌ها بهتر است یک ساعت قبل یا یک ساعت بعد از صرف وعدۀ غذایی صورت گیرد. مصرف این نوع از میو‌ه‌ها، موجب کاهش کلسترول و اسیداوریکِ خون می‌شود.
نکتۀ ۲: متخصصان معتقدند مصرف روزانه سه تا پنج میوه، از بروز ناراحتی‌های گوارشی به‌ویژه شایع‌ترین آن‌ها یبوست (قبضیت)، پیش‌گیری می‌کند. به اعتقاد این گروه، تغذیۀ نامناسب، عدم استفاده از سبزیجات و میوه‌ها در رژیم غذایی و همین‌طور کم‌تحرکی، از مهم‌ترین عوامل بروز یبوست در انسان است. میوه‌ها و سبزیجات به‌دلیل داشتن فیبر و آب فراوان، موجب تحریکِ روده شده و به دفع مواد زاید بدن، کمک بسیاری می‌کنند.
نکتۀ ۳: متخصصان طب سنتی می‌گویند نوشیدن مخلوطی از آب زردک و مالته، یکی از مضرترین ترکیب‌های غذایی است. مخلوط کردنِ این دو میوه با هم و مصرف آن، موجب بالا رفتنِ میزان اسید خون در بدن می‌شود. علاوه بر این، اختلال در عمل‌کرد کبد و تحریک‌پذیری طحال نیز از دیگر عوارضِ مصرفِ این دو میوه با هم است.
منبع: www.persianpersia.com

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.