در نشست علمای جهان اسلام تأکید شد: علما سکوت‌شان را در قبال جنگ جاری در افغانستان بشکنند

- ۰۲ میزان ۱۳۹۲

رییس شورای عالی صلح روز گذشته در نشست علمای جهان اسلام که در کابل برگزار شد، بر لزوم همکاری کشورهای اسلامی برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد.
صلاح الدین ربانی روز گذشته در این نشست گفت: افغانستان توقع دارد کشورهای اسلامی به‌صورت جدی با افغان‌ها همکاری کنند تا زمینه مذاکرات مستقیم میان طرف‌های درگیر جنگ فراهم شود.
وی با بیان اینکه علمای اسلامی در قبال جنگ و خشونت در افغانستان سکوت کرده اند، تصریح کرد با توجه به نقش علمای دینی در جامعه اسلامی، این نشست از اهمیت خاصی برخوردار است و علما باید دیدگاه‌ها و نظرات خود را به‌صورت صریح بیان کنند.
رییس جمهور کرزی نیز با ارسال پیامی به این نشست اعلام کرد، جای تاسف است که در جنگ کنونی، قاتل و مقتول هر دو خود را مسلمان می‌خوانند که این مسأله ، وضعیت را پیچیده کرده و زمینه را برای دخالت کشورهای خارجی فراهم کرده است.
کرزی ابراز امیدواری کرد در پایان این نشست، نتایج قابل ملاحظه یی به دست آید تا زمینه صلح در افغانستان فراهم شود.
دبیرکل سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی نیز برضرورت همکاری کشورهای اسلامی برای با افغانستان برای رسیدن به صلح پایدار تاکید کرد.
وی افزود: ما از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهیم بگذارند مردم افغانستان مشکلات خود را از طریق تفاهم حل کنند.
عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی و عضو مجلس نماینده‌گان نیز بار دیگر از گروه طالبان انتقاد کرد و گفت : طالبان برای بدنام کردن مجاهدین و اسلام می‌جنگند.
استاد سیاف افزود: «آن‌هایی که در افغانستان می‌جنگند، طرف اصلی نیستند بلکه آن‌ها مسکین‌ها و جاهل‌هایی هستند که هیچ معلوماتی از دین اسلام ندارند، آنها مطلق جاهل هستند. کسانی که با ما می‌جنگند در پشت پرده هستند. آن‌ها این افراد را تربیه می‌کنند.»
آقای سیاف افزود: کسانی که دست به خود کشی می‌زنند فکر می‌کنند که بهشت می‌روند؛ اما دروازه‌های جنت به روی این افراد مسدود است. سیاف به علمای جهان اسلام خطاب کرد و گفت که نیروهای خارجی با رای تمام کشورهای عضو ملل متحد به شمول کشورهای اسلامی به افغانستان آمده اند.
او گفت: «در حالی که هیچ یک از کشورهای اسلامی عضو ملل متحد در هنگام رای دادن با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخالفت نکردند، پس چرا حالا مردم این کشور قربانی می‌شوند و بنام اسلام هر روز در افغانستان خون‌شان ریختانده می‌شود؟»
آقای سیاف همچنان اضافه کرد که مردم افغانستان در برابر بزرگترین قدرت کمونیستی ایستادند و آن‌ها را شکست دادند، اما حالا در برابر همین مردم بنام اسلام جنگ جریان دارد.
این نشست یک روزه با عنوان « اسلام و صلح » با حضور علمای دینی از بیست وچهار کشور اسلامی و منطقه از جمله ایران و پاکستان برگزار شد .
هدف از برگزاری این نشست، بحث و تبادل نظر درباره مشکلات و چالش های مسلمانان و مردم افغانستان ازجمله جنگ و خشونت اعلام شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.