کرزی به رییس‎جمهور چین: چین را یک مرکز ثبات برای منطقه و جهان می‌دانیم

- ۰۵ میزان ۱۳۹۲

رییس‎جمهور کرزی که برای گفت‌وگو با مقامات چینی در این کشور به سر می‌برد، ضمن استقبال از تقویت روابط با چین، این کشور را نیرویی ثبات‌بخش در منطقه و جهان توصیف کرد.
کرزی که در کنفرانسی اقتصادی در شهر شمالی شیان شرکت کرده بود، در پکن با شی جین پینگ رییس‌جمهور و لی کچیانگ نخست وزیر این کشور دیدار کرد.
چین از سال گذشته و با نزدیک شدن زمان خروج نیروهای خارجی تحت فرماندهی امریکا از افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی تلاش کرده است‌ روابط خود را با کابل گسترش دهد.
آقای کرزی در دیدار یک ساعته با رییس‌‎جمهور چین گفت: «ما چین را یک مرکز ثبات برای منطقه و جهان می‌دانیم.» وی با اشاره به اینکه در ۱۲ سال گذشته پنج یا شش بار به چین سفر کرده است گفت: «اعتبار دوستی ما پیش از این آزمایش و تایید شده است.»
وزرای دولت افغانستان و چین نیز در این سفر توافقنامه‌هایی در زمینه استرداد مجرمین و همکاری های اقتصادی و فنی امضاء کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، چین تاکنون چند قرارداد بزرگ در حوزه نفت و معادن مس با افغانستان امضاء کرده است. ارزش مواد معدنی افغانستان بیش از یک هزار میلیارد دالر تخمین زده می‌شود.
آقای کرزی همچنان با نخست وزیر چین در پکن دیدار کرد.
آقای کرزی روز گذشته با لی کِکیانگ نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. لی در تالار بزرگ خلق چین از حامد کرزی استقبال کرد و سران دو کشور در حضور هیأت نماینده‌گان چین و افغانستان، با یک‌دیگر دست دادند.
طبق گزارش خبرگزاری شینهوا، کرزی روز پنجشنبه نیز در طول سفر چهار روزه خود به چین، نطقی در مراسم افتتاحیه مجمع اقتصادی اوراسیا در شهر «شی آن» در شمال غرب چین ایراد کرد. رییس جمهور افغانستان گفت از پیشنهاد شی جینپینگ رییس جمهور چین برای ایجاد کمربند اقتصادیِ جاده ابریشم با هدف تقویت همکاری ها در سطح منطقه که برای حدود سه میلیون نفر سود خواهد داشت، حمایت می کند.
رییس جمهور کرزی روز شنبه(امروز)، چین را ترک خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.