آگاهان: ناامنی در شماری از ولایت‎ها عمدی است

- ۰۸ میزان ۱۳۹۲

بیشتر ولایت‌های افغانستان عمداً ناامن شده تا بهانه‌یی برای عدم برگزاری انتخابات پیدا شود.
شماری از نماینده‌گان مجلس و ائتلاف‌های سیاسی با ابراز این مطلب می‌گویند، نا امن‌شدن شماری از ولایت در شرایطی که زمان کمی به برگزاری انتخابات باقی مانده، نشان‌دهندۀ تلاش‌ها برای عدم برگزاری انتخابات است.
به گفتۀ آنان، اگر انتخابات به بهانۀ عدم امنیت برگزار نشود، افغانستان یک‌بار دیگر به سال‌های قبل از ۲۰۰۱ برخواهد گشت و بی‌ثباتی در کشور حاکم خواهد شد.
این درحالی است که وزارت امور داخله اعلان کرده است که نیمی از مراکز رای‌دهی با تهدید رو به‌رو است.
در دورۀ قبلی انتخابات، نیروهای ناتو سهم بیشتری در تامین امنیت انتخابات داشتند؛ اما این بار تمام مسوولیت‌ها بر دوش نیروهای امنیتی افغانستان است.
سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ائتلاف ملی افغانستان می‌گوید، نیروهای امنیتی افغانستان برای تامین امنیت انتخابات تعهد سپردند و روی این علت آمادۀ قبول مسوولیت‌های امنیتی شدند.
او تاکید کرد، اگر نیروهای امنیتی توان تامین امنیت انتخابات را نداشتند، پس چرا مسوولیت‌های امنیتی را پذیرفتند؛ بنابراین می‌توان گفت که در شرایط کنونی نا امنی در شماری از ولایت عمدی است، چون تیم حاکم در صدد عدم برگزاری انتخابات است.
به گفتۀ سانچارکی، ثبات و امنیت افغانستان در گرو برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه است؛ بنابراین وظیفۀ نیروهای امنیتی و جامعه بین‌المللی است تا امنیت را در سراسر افغانستان برای برگزاری انتخابات تامین کنند.
سخنگوی ائتلاف ملی افزود، اما اگر انتخابات برگزار نشود، افغانستان یکبار دیگر به نقطۀ صفر برخواهد گشت و وضعیت دچار بحران شدیدی خواهد شد.
در همین حال، داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، با توجه به این که در ماه‌ها و روزهای قبل به حکومت و مخصوصاً ارگان‌های امنیتی هشدار داده شده بود که ولسوالی‌های هم مرز ولایت بدخشان با پاکستان با تهدید مواجه است؛ اما ارگان‌های امنیتی هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادند؛ بنابراین می‌توان گفت که این نا امنی‌ها عمدی است و می‌تواند به انتخابات ارتباط داشته باشد.
به گفتۀ داکتر مهدی، متاسفانه کمیسیون انتخابات کمیسیون یک جانبه است و از همان آغازین‌ روزهای کاری‌اش از سوی نهاد فیفا مورد اتهام قرار گرفت و از سوی دیگر کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز کمیسیون یک جانبه است؛ با توجه به این موارد بعید به نظر می‌رسد که مردم افغانستان شاهد برگزاری یک انتخابات شفاف باشند.
این عضو مجلس تاکید کرد، اما نباید فراموش کرد که انتخابات گزینه‌یی نیست که جاگزین داشت باشد؛ بنابراین باید تصورعدم برگزاری انتخابات را از سر بیرون کرد.
او افزود، هدف کنفرانس بن حکومت گزینشی براساس انتخابات بود؛ بنابراین اگر انتخابات را حذف کنیم، یک عقب‌گرد خواهد بود به سال‌های قبل از ۲۰۰۱ و مشکلاتی که در آن زمان وجود داشت، پس برای اینکه چالش‌های سال‌های قبل از ۲۰۰۱ تکرار نشود، انتخابات باید برگزار شود.
این در حالی است که وزارت داخله گفته که حدود نیمی از مراکز انتخاباتی در افغانستان با تهدیدهای زیاد، متوسط و کم امنیتی روبرو هستند.
مقامات وزارت داخله اعلان کرده اند که برای تامین امنیت انتخابات تمام سرمایه گذاری‌هایی‌که نیاز است یا هر آنچه که در اختیار دارند را به خرج خواهند داد تا یک انتخابات سراسری برگزار شود.
به گفتۀ وزارت داخله، تلاش‌ها برای تامین امنیت تمام مراکزی که در مناطق ناامن موقعیت دارند، آغاز شده و ۲۵۹ مرکزی که سه ماه پیش برای کمیسیون گفته شده بود که در این مناطق پروسه‌های انتخاباتی را پیش ببرند،… تا روز انتخابات تهدیدات در این مراکز را به سطح متوسط یا پایین آورده شود.
وزارت داخله افغانستان به مردم اطمینان داده که تمرکز بیش از حد بر امنیت انتخابات صورت گرفته و با عملی‌شدن برنامه های امنیتی، تا شش ماه آینده تهدیدها در برابر انتخابات کاهش خواهد یافت.
این سخنان در حالی ابراز می‌شود که در یک ماه اخیر رییس محلی کمیسیون انتخابات در کندز کشته شد و دو تن از کارمندان این کمیسیون در ولایت فاریاب از سوی طالبان گروگان گرفته شد.
در همین حال، مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند که به دلیل تهدیدهای امنیتی این کمیسیون نتوانسته در ۹ ولسوالی افغانستان، مراکز ثبت نام رای دهندگان را فعال کند.
این کمیسیون بارها تاکید کرده که برگزاری انتخابات شفاف، مستقیماً به امنیت بستگی دارد و در صورتی که ناظران انتخاباتی به مناطق ناامن نروند، شفافیت انتخابات خدشه دار خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.