عروسی گروهی به کمک مالی یک نهاد خیریه در بغلان

- ۱۹ میزان ۱۳۹۲

این عروسی که ظهر روز پنجشنبه در یکی از هوتل های مجلل ولایت دایر شد، مربوط به بیست جوان نیازمند بود که به دلیل ناتوانی مالی تا حال نتوانسته بودند عروسی شان را برگزار کنند.
این بیست جوان که زیاد شان سال ها نامزاد بودند و به علت ناتوانی مالی نتوانستند عروسی نمایند، یکجا و در یک هوتل عقد نکاح بستند.
آنها که همه شان جوانان هژده تا بیست و پنج ساله و از نقاط مختلف بغلان بودند گفتند: اگر چنین چانس برای شان میسر نمی شد شاید تا چند سال دیگر هم نمی توانستند عروسی کنند.
درهوتل که عروسی این چهل زوج جوان برگزار شد، صد ها تن از زنان و مردان به شمول والی، قوماندان امنیه، رییس امنیت ملی بغلان و نماینده اعزامی وزارت زنان حضور داشتند.
مصارف این عروسی را که به هر داماد بالغ بر دو صد هزار افغانی رسیده است، بنیاد خیریه گل آغا پروانی پرداخته است.
این بنیاد قبلاً هم در ولایت های بلخ و پروان عروسی های دسته جمعی مشابه را برگزار کرده بود.
خیرالدین پروانی رییس این بنیاد به رادیو آزادی گفت که او این کار را به رضای خدا و برای رسیدن جوانان نیازمند به آرزو های شان کرده و قصد دارد آن را در سایر ولایات ادامه بدهد.
او افزود:
« برای هر یک از این زوج ها افزون بر اینکه تمامی مصارف عروسی شان پرداخته شده فرش و ظرف مکمل خانه و اعاشه یک ماهه شان نیز داده شده است.»
مردم حاضر در محفل این ابتکار بنیاد مذکور را که برای اولین بار در ولایت بغلان صورت می گیرد، ستودند.
مولوی عبدالله، خطیب مسجد جامع شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان آن را بهترین عبادت خواند و با اشاره به حدیث از پیامبر اسلام گفت:
« پیامبر اسلام چنین عمل را یک رسم نیکو می داند و هر که به چنین عمل مبادرت ورزد حتی در فردای حشر ثواب آن به بانی این عمل می رسد.»
بیشتر این دامادان بچه های اطرافی بودند و در اکثر مناطق دور از شهر هزینه عروسی بالا یعنی از سه تا شش لک افغانی است و مردم زیاد که درامد مناسب و معین ندارند، از پرداخت آن عاجز می مانند.
بناءً به گفته مردم، به همین علت دختران و پسران زیاد در روستا ها به سن کهولت رسیده و تا هنوز نتوانسته اند ازدواج نمایند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.