برگزاری لویه جرگه؛ بزرگ‌ترین کمپاین انتخاباتی

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۹ میزان ۱۳۹۲

هدف اصلی از برگزاری لویه جرگه سنتی، یک نوع کمپاین انتخاباتی به سود نامزد مورد حمایت حامد کرزی است.
شماری از تحلیل‌گران سیاسی ضمن اظهار این مطللب می‌گویند، تیم حاکم با برگزاری لویه جرگه سنتی اشخاصی مختلف را از تمامی نقاط کشور گردهم میاورند تا با استفاده از امکانات دولتی به نحوهْ آنان را تشویق کنند تا از نامزد مورد تایید حکومت حمایت کنند.
آقای کرزی در نشست خبری روز دوشنبه هفته گذشته در مورد امضای موافقت‌نامه دو جانبه امنیتی با امریکا گفت که برای بحث در مورد امضای این موافقتنامه تا یک ماه دیگر لویه جرگه را فرا می‌خواند.
اما هرچند حکومت افغانستان گفته که آجندای لویه جرگه مختص به امضای موافقت‌نامه امنیتی با امریکا خواهد بود؛ ولی بسیاری از منتقدان دولت گفته اند که نگران اند آقای کرزی با تدویر لویه جرگه مسایل دیگر ازجمله انتخابات را در این جرگه به بحث بگیرد.
سید آقا فاضل سانچارکی سخنگوی ایتلاف ملی می‌گوید، هدف حامد کرزی از فرا خوانی لویه جرگه دو مساله مهم و عمده است.
سخنگوی ایتلاف ملی گفت، هدف اصلی از برگزاری جرگه سنتی یک نوع کمپاین به سود نامزدان مورد حمایت حامد کرزی است.
او تاکید کرد، تیم حاکم تحت عنوان جرگه سنتی افراد و اشخاصی مختلف را از تمامی نقاط کشور گردهم آورده و طی چند روزی که در پایتخت هستند می‌خواهند با استفاده از امکانات دولتی به نحوی آنان را تشویق کنند که به فلان شخص رای بدهید و به فلان کس رای ندهید که این مساله می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
سانچارکی اضافه کرد: حامد کرزی می‌خواهد با امضا این پیمان از امریکا امیتاز بگیرد؛ اما از سوی هم نمی‌خواهد مردم و نسل‌های آینده این طور فکر کنند که او بخشی از خاک افغانستان را به عنوان پایگاه نظامی برای اولین بار به خارجی‌ها… ادامه صفحه ۶
برگزاری لویه جرگه…
سپرده است.
او افزود: حامد کرزی با فرا خواندن لویه جرگه می‌خواهد برای نسل‌های آینده بگوید که این حامد کرزی نیست که پیمان امنیتی را امضا کرده؛ بل نماینده‌گان مردم افغانستان چنین می‌خواستند و پای این سند امضا کرده اند.
اما احمدضیا رفت استاد دانشگاه کابل می گوید که هرچند شاید تعیین شدن این جرگه با روند انتخابات تصادفی باشد؛ اما حتا اگر قصدی هم در کار باشد، فرصتی است برای تمامی نامزدان انتخابات تا بتوانند از آن به نفع خود استفاده کنند.
وی تصریح کرد، برگزاری این جرگه این فرصت را فراهم خواهد کرد تا هم نامزدان مورد حمایت حکومت و هم سایر نامزدان بتوانند با سران قومی، متنفدین و چهره‌های سیاسی مطرح کشور دیدار و گفتگو کرده و به نفع خود کمپاین کنند و حمایت آنان را جلب کنند.
به گفتهْ او، هرچند بسیار دشوار است که اهداف پشت پرده لویه جرگه را دانست؛ اما در صورتیکه رییس‌جمهور آماده امضا موافقت‌نامه امنیتی باشد، می‌خواهد با برگزاری جرگه به مردم این طور وانمود کند که دراین سرنوشت بزرگ ملی، تصمیم گیری براساس خواست حکومت نه بل بر مبنای خواست نماینده‌گان مردم انجام می‌شود.
استاد رفعت تاکید کرد، شاید حکومت با برگزاری این جرگه می‌خواهد مسوولیت‌های خود را با مردم تقسیم کند، زیرا حامد کرزی می‌داند که در افغانستان موضع‌گیری‌ها همواره بر مبنای واقعیت‌ها نیست.
اوافزود: از طرفی هم چون میان حکومت و مردم فاصله ایجاد شده و عملکرد حکومت همشیه از سوی مخالفین او به انتقاد گرفته می‌شود؛ بنابراین برای این‌که حکومت در برابر افکار عمومی غافل‌گیر نشده باشد، توپ را در میدان مردم انداخته تا مردم تصمیم بگیرند.
اما فرهاد عظیمی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، هرچند حامد کرزی رسماً اعلان کرده که از برگزاری انتخابات حمایت می‌کند؛ اما مشخص نیست که این جرگه را برای چه هدف برگزار خواهد کرد.
او افزود، اگر هدف امضا قرار داد امنیتی با امریکا باشد، پس نهادهای مسوول که صلاحیت تأیید این قرار داد را دارند، وجود دارد و باید با آنان مشورت شود؛ بنابراین برگزاری این جرگه از یک سو به حاشیه راندن این نهاد هاست و از جانبی هم ممکن است تلاشی باشد برای عدم برگزاری انتخابات.
عظیمی تاکید کرد؛ هدف این است که تحت عنوان جرگه سنتی اشخاص را از تمامی نقاط کشور گردهم آورده و طوری وانمود کنند که شرایط برای برگزاری یک انتخابات سراسری مساعد نیست اما چون تعداد زیادی برای رسیدن به قدرت خود را نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کرده اند؛ بعید به نظر می‌رسد که حامد کرزی بتواند با فرا خوانی لویه جرگه برگزاری انتخابات را به تعویق بی‌‎اندازد.
امضای موافقتنامه امنیتی با امریکا از موضوعات مهم میان کابل و واشنگتن در یکی دو سال گذشته بوده که به دلیل شرایط دولت افغانستان تا هنوز امضا نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.