عالمان دینی در واکنش به بی‎حرمتی طالبان به قرآن کریم و مساجد: ملا امامان چهرۀ واقعی طالبان را برای مردم بشناسانند

- ۲۶ میزان ۱۳۹۲

عالمان دینی حمله بر نمازگزاران و مقامات حکومتی در مساجد را به شدت محکوم کرده و آن را مغایر ارزش‎ها و اصول دین اسلام می‎دانند. طالبان در روز نخست عید قربان با کارگزاری مواد انفجاری در نسخه‌های قرآن کریم ارسلا جمال والی ولایت لوگر را حین سخنرانی در مسجد جامع اسعد آباد به شهادت رساندند. در این حادثه ۱۵ غیر نظامی نیز زخم برداشتند.
عالمان دینی می‏گویند که طالبان با انجام چنین حملاتی، کشورهای اسلامی و دین اسلام را بدنام کرده و باعث «ذلیل‎شدن» مسلمانان می‎‏شوند.
آنان می‎‏گویند که ملا امامان مساجد باید چهرۀ واقعی طالبان را برای مردم بشناسانند و وظیفه و مسوولیت‎شان را در برابر مردم و دین انجام دهند.
حمله بر جان ارسلا جمال از سوی شورای علمای افغانستان، وزارت حج و اوقاف، مقامات ارشد حکومتی و مردم به شدت محکوم شد.
مولوی حبیب الله حسام آگاه مسایل دینی با بیان این‌که مسجد از شعایر الهی در زمین است؛ عمل انتحار در مساجد و جاسازی مواد انفجاری در میان نسخه‌های قرآن را تقبیح کرده می‌گوید: این یک عمل ضد اسلامی است و دشمنان اسلام می‌خواهند با انجام آن از آدرس گروه سیاه طالبان، مسلمانان و کشورهای اسلامی را بدنام و ذلیل سازند.
مولوی حبیب‌الله حسام همچنان از ملاامامان مساجد می‌خواهد تا در پیوند به حملۀ اخیر، موضع‌گیری شفاف و روشن داشته باشند و یک مقاومت دینی و علمی را راه‌اندازی کرده و چهرۀ واقعی گروه طالبان را برای مردم معرفی کنند.
این عالم دینی میگوید: «مسجد خانه‌یی برای تمامی بنده‌گان خداوند است؛ مساجد مرکز تجمع، تعارف، تعاون و همبستگی تمام مؤمنان است.»
او افزود که مسجد دانشگاه، مدرسه و مرکز امن و امان برای همۀ مسلمانان است و همچنان مساجد مرکز دعوت الهی نیز می‌باشد که این موضوعات بارها در احادیث متعدد و آیات قرآن ذکر شده است.
در این حال، قاضی نذیر احمد حنفی عضو مجلس و آگاه امور دینی می‌گوید، عمل انتحاری براساس نصوص صریح دینی یک عمل حرام است و انجام آن در مساجد گناه بیشتر دارد؛ مانند این‌که گناه کردن در همۀ روزها و ماه‌ها دارای کیفر سخت است، اما در ماهِ مبارک رمضان، بیشتر از روزهای دیگر است.
این آگاه امور دینی همچنان می‌افزاید، گروه طالبان دردِ دین ندارند و از هر راه ممکن تلاش می‌ورزند تا به قدرت برسند و انجام انتحار در مساجد گواهِ همین گفته است که این گروه می‌خواهد تنها به قدرت برسد.
این آگاه دینی از علما و ملا امامان مساجد می‌خواهد که در خطابه‌ها و سخنرانی‌های خود جنایات گروه طالبان را برای مردم واضح ساخته و آن را نکوهش کنند.

مقامات نماز نخوانند
در حملات انتحاری‌یی‌که پیش از این نیز در مساجد صورت گرفته بود، شمارِ زیادی از غیرنظامیان و نمازگزاران نیز به شهادت رسیده و یا هم زخم برداشته‌اند.
شماری از شهروندانی که منازلِ شان در نزدیک خانه‎های مقامات قرار دارد و در یک مسجد نماز می‌خوانند، از آن‌ها خواسته اند تا نماز خود را در مسجد ادا نکنند، زیرا امکان آن می‌رود تا حملۀ انتحاری صورت بگیرد.
سلیمان یکی از این شهروندان می‌گوید، در مسجدی که ما نماز می‌خوانیم یکی از مقامات بلند رتبۀ حکومتی نیز روزهای جمعه برای ادای نماز می‌آمد و شماری از کسانی که در این مسجد می‌آمدند از ترس این که مبادا حمله‌یی صورت بگیرد، از آمدن به مسجد خودداری می‌کردند.
این باشندۀ کابل همچنان می‌افزاید، بعد از گذشت چند هفته موسفیدان و ملا امام مسجد از این مقام دولتی خواستند تا دیگر به مسجد نیاید و نماز را در منزلش ادا کند، تا اهالی آن منطقه به گونۀ عادی برای ادای نماز به مسجد بروند.
در حملۀ انتحاری لوگر نیز شماری زیادی از نمازگزاران زخم برداشتند که مسوولیت آن را گروهی موسوم به «محاذ فدایی تحریک اسلامی افغانستان» که شاخۀ از گروه طالبان است، به عهده گرفته است. فردی به نام قاری حمزه با ارسال پیامی از جانب این گروه، مسوولیت این گروه در این رویداد را اعلام کرده است.
هارون مجیدی

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.