تلفات حجاج افغانستان در عربستان

- ۲۷ میزان ۱۳۹۲

مسوولان وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گویند که دوازده زائر افغان در عربستان سعودی جان باخته و سیزده تن دیگر زخمی شده اند.
داعی الحق عابد معاون این وزارت گفت: «ده زائر افغانستان به دلیل کهنسالی در عربستان سعودی جان باخته و دو زائر بر اثر حادثه ترافیکی در این کشور کشته شده اند.»
آقای عابد افزود، بر اثر حادثه ترافیکی سیزده زائر افغان در عربستان سعودی نیز زخمی شده که به گفته او، وضعیت صحی شش تن آنان وخیم است.
او می‌گوید، اکثر زائرانی که بر اثر حادثه ترافیکی در عربستان سعودی کشته و زخمی شده اند، کهنسال بوده اند.
همه ساله ده‌ها هزار زائر از افغانستان برای زیارت»کعبه» عازم عربستان شده و به دلیل عدم یک برنامه درست برای زائران کشور، هر سال ده ها حجاج افغانستان در عربستان براثر حادثه ترافیکی کشته شده اند.
امسال ۲۵ هزار زائر از افغانستان برای زیارت»کعبه» عازم عربستان سعودی شده بودند که در مجموع دوازده زائر افغانستان در عربستان سعودی جان باخته و سیزده تن دیگر زخمی شده اند.

آغاز پروسه بازگشت حاجیان افغان
در همین حال داعی الحق عابد، معین وزارت حج و اوقاف افغانستان می‌گوید که پروسه بازگذشت حاجیان افغان از عربستان سعودی آغاز شده است.
او به خبرگزاری بخدی گفت: «اولین پرواز افغانستان شام روز شنبه ۲۷ میزان برای بازگشت حاجیان از میدان هوایی عربستان سعودی به کابل آغاز و تا یازده شب ۲۱۶ حاجی به کشور منتقل می‌شوند.»
آقای عابد گفت، برای بازگشت حاجیان افغان از عربستان سعودی به کشور، با سه شرکت هوایی(کامیر، صافی و آریانا) قرار داد کرده است.
او همچنان گفت: «سر از فردا، سه طیاره شرکت های هوایی (صافی، آریانا و کامیر) حاجیان کشور را از عربستان سعودی، به کابل و ولایات مزار شریف و هرات انتقال می دهند.»
معین وزارت حج و اوقاف افغانستان تاکید کرد، در مدت ۲۴ روز، حاجیان افغانستان به صورت کامل از عربستان سعودی به کشور انتقال داده خواهند شد.
پیشتر مقامات وزارت حج اوقاف افغانستان در بازگشت حاجیان کشور از حکومت عربستان سعودی انتقاد کرده بودند.
آنان گفته بودند، حکومت عربستان سعودی در بازگشت حاجیان در پروازها، اولویت به کشورهای خیلج می دهد و این کار پروسه بازگشت حاجیان افغان را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
کویت، بحرین، عراق، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عمان، یمن و قطر از جمله کشورهای خلیج اند.
با این حال داعی الحق عابد، معین در وزارت حج و اقاف افغانستان گفت که این مشکل را با حکومت عربستان سعودی حل کرده و در بازگشت حاجیان کشور کدام مشکل جدی باقی نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.